CL gener'22 - Malena es un nombre de tango (Almudena Grandes)

Llibres, tallers..
Avatar de l’usuari
ametista
:: dinosaure
Entrades: 5480
Membre des de: dt. set. 30, 2008 3:06 pm

CL gener'22 - Malena es un nombre de tango (Almudena Grandes)

EntradaAutor: ametista » ds. des. 18, 2021 2:59 pm

Doncs començarem l'any amb un petit homenatge a l'Almudena Grandes, que fa poc ens va deixar...

i ho farem llegint:

MALENA ES UN NOMBRE DE TANGO
Malena tiene doce años cuando recibe, sin razón, y sin derecho alguno, de manos de su abuelo el último tesoro que conserva la familia : una esmeralda antigua, sin tallar, de la que ella nunca podrá hablar porque algún día le salvará la vida. A partir de entonces, esa niña desorientada y perpleja, que reza en silencio para volverse niño porque presiente que jamás conseguirá parecerse a su hermana melliza, Reina, la mujer perfecta, empieza a sospechar que no es la primera Fernández de Alcántara incapaz de encontrar el lugar adecuado en el mundo. Se propone entonces desenmarañar el laberinto de secretos que late bajo la apacible piel de su familia, una ejemplar familia burguesa madrileña. A la sombra de una vieja maldición, Malena aprende a mirarse, como en un espejo, en la memoria de quienes se creyeron malditos antes que ella y descubre, mientras alcanza la madurez, un reflejo de sus miedos y de su amor en la sucesión de mujeres imperfectas que la han precedido.

image.jpg


Aquestes són algunes de les cobertes que he trobat d'aquest llibre, que suposo haurà tingut moltes edicions... la meva és la que té la foto de l'Ariadna Gil, i la vostra? :content:


TEMPORITZACIÓ

:-.:·:: A partir del 8/01/22 comentarem la primera part (145 pàgines)

:-.:·:: A partir del 15/01/22 comentarem la segona part (166 pàgines)

:-.:·:: A partir del 29/01/22 comentarem la tercera part (273 pàgines)

:-.:·:: A partir del 31/01/22 comentarem la quarta part (31 pàgines)


Com podeu veure no he fet un repartiment equitatiu. La tercera part és molt més llarga que la resta i la quarta és molt curta però no les volia partir per capítols a l'hora de comentar ja que si l'autora va fer aquestes parts per alguna cosa seria, així que tindrem dues setmanes per llegir i comentar la 3a part i només uns dies per l'última part, simplement perquè el comentari de la mateixa i la conclusió final del llibre tinguin el seu propi espai

ah, i i durant el mes de febrer, qui vulgui i pugui pot mirar i comentar la pel·lícula amb el mateix nom, protagonitzada per l'Ariadna Gil :content:


les participants al Club de lectura d'aquest mes serem:

Anna Maria
Martina20
Raqueleta
nienna
ametista

qui més s'apunta? :()()::::
Imatge
CLUB DE LECTURA DEL SOCPETIT
T'hi apuntes?
Avatar de l’usuari
Anna Maria
:: girafa
:: girafa
Entrades: 2123
Membre des de: dv. ago. 03, 2012 5:26 am
Ubicació: Lleida

Re: CL gener'22 - Malena es un nombre de tango (Almudena Grandes)

EntradaAutor: Anna Maria » dg. des. 19, 2021 6:36 am

Bones!
La meva és la primera de l'esquerra :-)
Doncs a punt per començar les lectures del 2022!
Abraçades,
Anna M. Vilanova
Imatge
Aquí tens l'enllaç al grup de lectura de l'SP. T'apuntes?
Avatar de l’usuari
Anna Maria
:: girafa
:: girafa
Entrades: 2123
Membre des de: dv. ago. 03, 2012 5:26 am
Ubicació: Lleida

Re: CL gener'22 - Malena es un nombre de tango (Almudena Grandes)

EntradaAutor: Anna Maria » dj. des. 23, 2021 4:37 pm

>.-<: >.-<:
Imatge
Aquí tens l'enllaç al grup de lectura de l'SP. T'apuntes?
Avatar de l’usuari
Raqueleta
:: dinosaure
Entrades: 8593
Membre des de: dt. juny 09, 2009 5:58 pm

Re: CL gener'22 - Malena es un nombre de tango (Almudena Grandes)

EntradaAutor: Raqueleta » dt. gen. 18, 2022 8:19 am

ATENCIÓ SPOILERS: LLEGIDA LA PRIMERA PART

He d’admetre que no recordava res de l’argument d’aquesta novel·la. D’altres encara recordo alguna cosa però d’aquesta no recordo res en absolut, pel que està sent una segona primera vegada. I m’està agradant de nou. A la vegada em sento una mica responsable per si us agradarà, el llibre no l’he triat jo però tant esmentar a l’Almudena Grandes és com si us estigués empenyent, un cop i un altre, a llegir-la, així que estic impacient per saber què us està semblant…

La primera part és la infància de la Malena. La segona, que ara la tinc a mitges, és la joventut, o almenys part d’ella, que ja he dit que la tinc només a mitges i que no recordo res de res...

Una nena que se sent una mica fora de lloc, pressionada pel fet de tenir una germana bessona que sembla fer-ho tot millor que ella, fins al punt de voler ser un nen per no haver de complir amb els estereotips que s’esperen d’ella pel fet de ser nena. Ho diu clarament, els nens poden ser maldestres, poden portar la camisa per fora dels pantalons, poden ser desordenats, no tenir oïda per la música... i no passa res. Si ets una nena, en canvi, has de fer el que s’espera de tu, seure bé, anar ben vestida i pentinada, ser refinada, tocar el piano, saber cosir,...

Però va trobant complicitats amb els adults que d’entrada no s’ho hagués imaginat mai: amb el seu avi, que és un home aparentment malhumorat i que no parla amb ningú, ja després sabem el per què, i amb la Magda, que al principi li queia malament, que es fa monja, no sabem per què, i després fuig del convent, poc més de sis mesos després d’entrar-hi. Són els que dins de la família tenen la sang de Rodrigo, que es van reconeixent entre ells i van creant aliances. Perquè la Malena també té la sang de Rodrigo, sens dubte.

Cap al final de la primera part entra en joc el Fernando, cosí de la Malena per part d’avi, ja que és fill d’un dels altres fills de l’avi, de la doble família que tenia. Des del moment en que el veu, ja sent una atracció per ell, i se sent com un arbre de Nadal ple de llumetes de tant com creu que és evident, i té por/gelosia de la seva germana, que té molt èxit amb els nois. Per sort, quan saben qui és el Fernando els seus cosins “oficials” perden tot l’interès en ell...

L’Almudena Grandes era d’esquerres, crec que és de sobra conegut per tothom. I m’encanten les fletxes que llença contra Franco. En la conversa entre Paulina i Mercedes, es diu “Yo creo en Dios, y en la Virgen, y en todos los santos, y en el demonio. ¡Pues no voy a creer, si bien sé yo que existí, que todos los días veo en la televisión al criado que le lleva la cola!”. O quan al cole la Malena i les altres nenes calculen quan s’ha de morir perquè els dies de dol oficial no se solapin amb les vacances de Nadal i no “perdin” dies de no classe.
Avatar de l’usuari
ametista
:: dinosaure
Entrades: 5480
Membre des de: dt. set. 30, 2008 3:06 pm

Re: CL gener'22 - Malena es un nombre de tango (Almudena Grandes)

EntradaAutor: ametista » dg. gen. 23, 2022 12:35 pm

Raqueleta ha escrit:em sento una mica responsable per si us agradarà, el llibre no l’he triat jo però tant esmentar a l’Almudena Grandes és com si us estigués empenyent, un cop i un altre, a llegir-la, així que estic impacient per saber què us està semblant…

:r) en seré més responsable jo, que el vaig proposar :menjadonuts:
i a veure, cadascú té els seus gustos i crec que amb els anys que fa que tombem per aquí ja sabem una mica per on va cadascuna ;-) i a mi em sembla fantàstic que puguem llegir coses que potser no hauríem descobert d'una altra manera, ens agradin més o menys després... tot són experiències lectores! :love: i al final aquests són els objectius del club de lectura, no? llegir, compartir, descobrir, opinar...

i a tot això he de dir que m'està agradant :ok:
el que sí que em passa és que sento que per llegir-lo he d'estar al 100% perquè diu moltes coses, explica moltes coses... i hi ha nits (que és quan puc llegir) que no em veig mentalment capacitada per posar-m'hi :-:) i no és que sigui complicat de llegir, eh? trobo que el text és interessant, fluid... simplement que no és el meu moment perquè no em vull perdre cap detall!
però en altres moments sí que puc, hehe i aquí estic, amb la primera part acabada i ganes de saber per on aniran les coses ara!

que per cert, ahir llegia amb el meu fill petit assegut al costat (llegint còmics) i va i em diu "què llegeixes, un quijote?" assenyalant el gruix del llibre i la quantitat de text :-D :-D :-D

per altra banda, i com a anècdota... us vaig dir que tenia aquest llibre pendent des de feia anys i per això el vaig proposar oi? doncs només obrir-lo em trobo apuntat al primer full un "MARÇ 99" (en aquella època apuntava al mateix llibre quan el comprava i quan el llegia) ....doncs he trigat (gairebé) 23 anys a llegir-lo!!! :-:) :r) :r)

ATENCIÓ SPOILERS!!! LLEGIDA LA PRIMERA PART

Pobra Malena, sempre amb la sensació de sobrar, de no merèixer res del que pugui tenir... que cruel fer-la sentir culpable per algo sobre el qual no tenia cap control (salut i desenvolupament físic deguts a la genètica) i em sembla tan fort que els canviessin el nom quan van veure que la germana sobreviuria!

De fet tot aquest tema dels noms és una mica malaltís, aquesta obsessió familiar de repetir noms i estereotips generació rere generació (les Reines són les bones, les Magdalenes les dolentes) i el tema de la sang del Rodrigo és una mica el mateix, que sí que en certa manera hi pot haver una herència genètica en quant a caràcter, etc però demonitzar a tots els de la família més "echaos pa lante" com a dolents... quina família, com si la societat no marqués prou ja (com es veu clarament en el desig de la Malena de ser un nen, només per poder fer i vestir com volgués) a sobre totes aquests prejudicis imposats per la família que acaben afectant la pròpia visió d'un mateix conforme creix, la seva autoestima....

per sort, els que estan al mateix sac que ella li donen un cop de mà (l'avi, la tía Magda...) i tot plegat fa que vagi creixent en ella la curiositat per saber, per conèixer més la història familiar... quin riure la conversa que té amb la Paulina i la Mercedes, per com parlen entre elles, el "chismorreo"... i quina història la de l'avi amb la Teófila, tot un culebró!

i bé, l'aparició pel·lículera del Fernando, al final de la primera part... la Malena s'enamora al moment, tot i que són família... però no li importa gens, no?
Imatge
CLUB DE LECTURA DEL SOCPETIT
T'hi apuntes?
Avatar de l’usuari
Raqueleta
:: dinosaure
Entrades: 8593
Membre des de: dt. juny 09, 2009 5:58 pm

Re: CL gener'22 - Malena es un nombre de tango (Almudena Grandes)

EntradaAutor: Raqueleta » dv. gen. 28, 2022 12:01 pm

ATENCIÓ SPOILERS: LLEGIDA LA SEGONA PART

Com ja vaig dir a l’anterior comentari, la segona part és la de la joventut i la descoberta del sexe i està bastant centrada en el Fernando.

M’agrada molt com s’uneix la història de les dues famílies de l’avi i de l’odi entre ells, après de les dues dones de l’avi, en les figures del Miguel i del Porfirio. Quan eren adolescents es van ficar en una baralla al poble i el Miguel va demostrar tenir més valor que els altres, pel que el Porfirio s’acaba interposant perquè no l’agredeixin, verbalitzant la paraula “germà”. Dies després, el Porfirio es va triturar dos dits a la màquina de la carnisseria de la Teófila i va ser el Miguel qui va reaccionar ràpid per portar-lo a l’hospital. Després d’això, van ser inseparables, i van acabar entrant l’un a casa de l’altre amb tota la normalitat del món. L’àvia de la Malena, tot i que d’entrada no sembla que li fes molta gràcia, va acabar fent regals de Reis al Porfirio.
Su unión (...) era tan fuerte porque ambos habían gozado de la raríssima oportunidad de elegirse libremente siendo hermanos.”.

I aquesta unió de les dues famílies, aprovada per tothom, és la que dona peu a la relació entre la Malena i el Fernando. Ella està totalment entregada i enamorada, tant que vist des de fora sembla excessiu, alguna de les coses que diu em fan esgarrifar, com seria capaç de sotmetre’s totalment a ell si ell li demanés.
Se levantó con brusquedad y se volvió para mirarme, y en aquel instante comprendí con una aterradora precisión que hasta entonces mi vida no había sido otra cosa que su ausencia.”.
Me aterraba estar segura de que Fernando no me amaba tanto como yo le amaba a él, pero me aterraba más reconocer que no era su lealtad lo que me atormentaba, sino mi pròpia dependencia.”.
Buscaba por todas partes un hilo capaz de coserle a mi sombra.”.

Passat l’estiu, el Fernando torna a Alemanya i ella comença una nova etapa en la que ja no està tan enganxada a la Reina i sembla que sent menys pressió, en no tenir sempre a sobre la possibilitat de que les comparessin.

Arrel de la malaltia de la Reina, de la que finalment no sabem res, si podrien ser simplement regles doloroses, el ginecòleg acaba fent una revisió a la Malena i així sa mare descobreix que ja no és verge. Li diu de tot i la deixa allà tirada al carrer i ella acaba a casa de l’avi creant una nova aliança de fills de Rodrigo amb el seu tiet Tomás.

La relació amb el Fernando dura, tot i la distància, i es tornen a veure quan mor l’avi i a l’estiu següent al poble, però sense saber per què, ell comença a canviar i està distant, fins que un dia decideix no veure-la més, s’acomiada d’ella i ho compleix, ella ja no el pot veure més, i no serà que no ho intenta muntant un numeret davant de casa d’ell...
Hay tías para follar, y tías para enamorarse, y yo... Bueno, me he dado cuenta de que a mí ya no me interesa lo que tú me puedes dar, así que...”. I dit i fet.
Arrel d’això, apareix en escena un nou personatge, l’àvia paterna, que fins ara no havia tingut cap rellevància i es converteix en un dels referents de la Malena. La porten allà a viure amb ella el que queda d’estiu, per allunyar-la del poble, i l’àvia li va descobrint la seva vida i la del seu difunt avi, de la que no sabia res.
Lo que oyes. Mi madre era sufragista.
-Pero si en spain no había de eso.
-¡Claro que había! Tres. Y tu bisabuela, la que más chillaba.
”.


És just el que m’agrada dels llibres de l’Almudena Grandes: com crea mil personatges tan ben dibuixats, amb històries tan interessants tots, i com les històries del present i del passat es van barrejant.
Avatar de l’usuari
Raqueleta
:: dinosaure
Entrades: 8593
Membre des de: dt. juny 09, 2009 5:58 pm

Re: CL gener'22 - Malena es un nombre de tango (Almudena Grandes)

EntradaAutor: Raqueleta » dv. feb. 18, 2022 10:08 am

Noies, esteu llegint el llibre? Només comento jo i amb retràs, que el vaig acabar ja fa dies…

ATENCIÓ, SPOILERS: LLEGIT FINS AL FINAL

Aquí trobem a la Malena adulta, casada, mare. I en certa manera una Malena desconeguda, deixa de ser ella. Costa reconèixer la Malena en la dona que fa la compra seguint les mil manies del seu marit. O cada cop que es calla certes coses. De seguida ja es veu que aquell marit i aquell matrimoni no fan per ella, ella mateixa se n’adona. La nit abans encara pensa en el Fernando, la setmana abans encara havia enviat un anunci a un diari alemany amb l’esperança que ell el llegís i li demanés que no es casés. Ella mateixa reconeix que ell fa més per la seva germana, el que és tot un spoiler encobert.

“Yo había elegido ser una mujer nueva, y para conseguirlo negué mi cuerpo muchas más que tres veces, me desollé a mí misma, trabajosa, dolorosamente, me arranqué la piel a tiras para no sentir, porque creí que aquel era el precio que tenia que pagar...”

“Adolecía de un parco sentido del humor, no era ingenioso, apenas divertido, ignoraba los recursos del sarcasmo,...”

“Me casé con él, pero nunca amé a Santiago en Santiago, nunca lo hice. Amaba otras coses, me amaba a mí misma sobre todo, y me amaba mal. Amaba la ausencia de problemas, esa calma infinita...”

“Yo amaba esa calma, la necesitaba, seguramente por eso la confundí con la paz.”


L'Agustín encaixava més amb ella. M’encanta l’escena de gelosia de la Malena a un restaurant en relació a una dona exuberant, per dir-ho d’alguna manera, que l’Agustín reconeix que està molt bona, diu que la coneix i va a saludar-la. Ella es posa a remenar el cafè amb tanta força, pels nervis, que l’acaba llençant tot per les estovalles.

Tampoc encaixa massa amb ella quan es converteix en la filla preferida de la seva mare un cop el seu pare la deixa i la Reina té una vida massa misteriosa i ocupada com per fer costat a la seva mare. I es troba fent d’acompanyant de sa mare cada tarda, buscant plans per entretenir-la quan en realitat no la suporta. Per sort, acaba trobant el seu espai i a la llarga, un nòvio. I la vida de la Reina deixa de ser un misteri quan es queda embarassada i resulta que ha estat vivint en una espècie de trio amorós, primer amb la dona i després amb el marit, es queda embarassada i la idea és tenir a la nena (Reina també) i seguir vivint amb ells en una espècie d’unió estranya, que si els funciona, mira, ja s’ho faran, però acaba per no funcionar, perquè el tio aquell ja es veu que ni la seva dona, ni la Reina, que li van totes...

Poc després, es queda embarassada la Malena. Té molts dubtes de si tenir-lo o no i finalment sí el té i és una bona mare, no de l’estil mare perfecta com la seva germana, de les que semblen viure només pels i per als fills, sinó a l’estil de les “malasmadres”, perquè no s’oblida d’ella com a persona per molt que estimi el seu fill.

I es canvien els torns. La Reina, que va néixer esquifida i que van patir per la seva vida, té una filla sana i perfecta, i la Malena, sempre plena de salut, té un fill petit i que ha d’estar ingressat per baix pes, a la UCI neonatal. Ha de ser una experiència duríssima i això que, com ella diu, el seu cas era dels lleus.

“Él aferró mi pezón entre los labios y empezó a chupar, tan fuerte que me hizo daño. Entonces sonreí, y le prometí que no moriría.”

El marit l’acaba deixant. Jo creia que seria ella la que voldria trencar el matrimoni, quan obrís els ulls i veiés que vivia dins una vida de mentida. Però no, s’embolica amb la Reina, com era d’imaginar. Suposo que totes us vau ensumar que la Reina era l’“altra”, no? És curiós que a les altres bessones va passar una cosa semblant, el pare de la Malena estava embolicat amb la Magda, una relació irregular i intermitent però a la vegada llarga.

La Malena recupera la Magda i el vincle que tenen sembla més de mare i filla que amb la seva pròpia mare. I al nen, Jaime com l’avi patern, li és tan o més àvia que l’àvia biològica. Formen una petita família a part i la seva casa, a Andalusia, és com un refugi i un paradís.

La Malena marxa de casa del seu marit i entre les coses que s’emporta està el quadre de l’àvia paterna i el quadre del Rodrigo, que és el record que té de l’avi matern i de tots els “descatats” de la família.

Gràcies a la Magda, i també al Tomás, acaba sabent la resta de la història familiar que li faltava per saber, tant de la maledicció del Rodrigo com del mutisme i de l’aïllament de l’avi, que era tant un càstig per la seva doble vida com una venjança escollida per ell, que va dir que si el feien tornar no tornaria sencer.

L’àvia tenia tot el dret a estar dolguda amb el seu marit, però com explica la Magda, no tenia dret a enfrontar els seus fills amb el seu pare, quan ella sí el mantenia com a marit, ja que van seguir tenint fills (i no eren per inseminació artificial!).

I el final es precipita quan troba el seu diari, el que escrivia quan estava amb el Fernando, entre coses de la seva germana. El diari té anotacions de la Reina i és així com descobreix per què la va deixar ell. La Reina també estava penjada del Fernando, ell la va rebutjar i, dolguda, va voler trencar la relació, ja que no era per ella, que no fos per sa germana. El va enredar amb temes de l’herència i del testament i l’altre s’ho va creure i per no perjudicar a son pare va deixar la relació. Al meu jo d’ara (no recordo què vaig pensar el primer cop que ho vaig llegir) li sembla una mica tonto tot plegat, no és tan difícil comprovar què diu un testament, potser ell no hi tenia accés, però el seu pare sí hagués pogut. També pot ser tonteria d’adolescent/jove, de no voler parlar les coses a casa, ja que del contrari tot s’hagués aclarit ràpid. Per altra banda també penso, i ni seguir la relació d’amagat? Quin bon fill, que prioritza tant el benefici del seu pare (tot i que, de retruc, també el beneficia a ell, clar).

Sigui com sigui, quina obsessió la Reina amb els homes de la vida de la Malena, amb el seu gran amor i amb el seu marit i pare del seu fill. Deixa entreveure un complex d’inferioritat, tot el contrari del que la Malena sentia de petita.

En fi, que la Malena s’emprenya, com era d’esperar, i li llença una maledicció de l’estil de la de la dona del Rodrigo. Una maledicció curiosa, només centrada en les seves descendents femenines i en relació a que mai tinguin ni una gota de sang podrida. La sang de Rodrigo. La sang que ella associa a la gent que estima.

I sembla ser que aquesta maledicció l’acaba posant en braços d’un altre home, que sembla que també pot ser important a la seva vida, per com acaba just aquí el llibre. Un home al que la seva germana desprecia, que ja és un punt a favor d’ell. I un punt a favor de que no s’hi vulgui tornar a ficar pel mig...

I aquí acomiadem a la Malena, amb el seu fill que torna a viure amb ella, amb un pis ja propi gràcies a la venda de la maragda, ben situada, estable, i la resta cadascú se la imagina com vol.

Us ha agradat o no? Digueu-me!
Avatar de l’usuari
nienna
:: girafa
:: girafa
Entrades: 2082
Membre des de: dt. set. 14, 2010 7:58 pm
Ubicació: Barcelona

Re: CL gener'22 - Malena es un nombre de tango (Almudena Grandes)

EntradaAutor: nienna » ds. feb. 19, 2022 8:45 am

Vaig super tard amb la lectura, a veure si acabo abans de passar a la de març :content: però m'està agradant, i cada vegada més! Gràcies per la recomanació, es el meu primer contacte amb Almudena Grandes i ja tinc ganes de més.

ATENCIÓ SPOILERS: LLEGIDA LA PRIMERA I SEGONA PART

Em sento molt identificada amb tu Ametista que en segons quins moments preferia no agafar el llibre si no tenia temps o concentració per fixar-me en els detalls. Principalment em passava amb la primera part perque em perdia sovint amb els personatges fins que em vaig acabar de familiaritzar amb tots. La segona part la vaig llegir en un dia neujor:-)

Ens trobem amb la Malena, una nena que sent que no encaixa enlloc, ni a la seva familia, ni al seu cos i sempre seguint a la seva germana sense arribar a ser mai ni tan bonica, ni tan llesta, ni tan bona, sempre sentint-se menys que ella. La mare de la Malena no ajuda tampoc a millorar aquesta situació, i el context en general tampoc es favorable a la Malena. M'ha fet gràcia lo de les visites al metge 2x1 :-o00m I el pare sempre en un segon pla, sembla que només surt quan hi ha problemes però tampoc per resoldre'ls, més aviat per fer el que la mare de la Malena diu. Tot i que la Malena ho accepta resignada:
"porque ya hacía años que se comportaba como todos los demás padres que yo conocía, es decir, como si no tuviera nada que ver con nosotras."

Molt surrealista la conversa de la Malena amb el pare quan entra al despatx a demanar-li que li guardi la caixa amb l'esmeralda de l'avi:
"Uno, si quieres dinero, no hay dinero, no sé en qué mecachis os lo gastáis. Dos, si te quieres ir en julio a Inglaterra a mejorar tu inglés, me parece muy bien, y a ver si convences a tu hermana para que se vaya contigo, estoy deseando que me dejéis en paz de una vez. Tres, si vas a suspender más de dos asignaturas, este verano te quedas estudiando en Madrid, lo siento. Cuatro, si te quieres sacar el carnet de conducir, te compro un coche en cuanto cumplas dieciocho, con la condición de que, a partir de ahora, seas tú la que pasee a tu madre. Cinco, si te has hecho del Partido Comunista, estás automáticamente desheredada desde este mismo momento. Seis, si lo que quieres es casarte, te lo prohíbo porque eres muy jóven y harías una tontería. Siete, si insistes a pesar de todo, porque estás segura de haber encontrado el amor de tu vida y si no te dejo casarte te suicidarás, primero me negaré aunque posiblemente, dentro de un año, o a lo mejor hasta dos, termine apoyándote sólo para perderte de vista. Ocho, si has tenido la sensatez, que lo dudo, de buscarte un novio que te convenga aquí en Madrid, puede subir a casa cuando quiera, preferiblemente en mis ausencias. Nueve, si lo que pretendes es llegar más tarde por las noches, no te dejo, las once y media ya están bien para dos micos como vosotras. Y diez, si quieres tomar la píldora, me parece cojonudo, pero que no se entere tu madre. "

La història d'en Miguel i en Porfirio es molt bonica i és increible com acaba apropant, ni que sigui una mica, a les dues families que el seu avi havia creat amb la seva doble vida. Fins i tot l'àvia acaba acceptant que Porfirio vingui a dinar i passi temps a la Finca del Indio amb el Miguel.

La conversa entre la Mercedes i la Paulina és una manera molt divertida d'explicar la història de l'avi de la Malena des de dos punts de vista diferents i la Malena necessita sentir totes aquelles explicacions, tant que quan la Reina la busca per tornar a casa, l'ignora tot el temps possible fins que l'acaba trobant.

La història d'amor amb el Fernando molt ràpida i frenètica, com el típic amor adolescent intens. La Malena es deixa portar i gaudeix amb molta intensitat durant aquell estiu, i sincerament, jo pensava que s'acabaria al final de l'estiu però segueixen enviant-se cartes i regals quan ell torna a Alemanya. Quan l'avi mor comencen els problemes amb l'herència entre les dues famílies i sembla que la relació amb el Fernando també es veu afectada.

Quan el Fernando torna al poble l'estiu seguent les coses semblen molt diferents, el seu caràcter sembla haver canviat i de cop i volta, d'una manera bastant brusca acaba tallant la relació amb la Malena sense masses explicacions. Tot i que ella intenta contactar amb ell és impossible. Quan està davant de casa d'en Fernando se li acosta la Teofila que li acaba dient que no val la pena, comparant-lo amb el seu avi que tampoc s'havia comportat gaire millor.

Després d'aquest episodi, els pares de la Malena la porten a casa de la seva àvia paterna, la Soledad, que no haviem conegut fins ara. La Malena no sap que esperar ja que gairebé no ha tingut relació amb la seva àvia i és tot un descobriment aquest personatge :-)(-: La Malena no sabia molt sobre la familia paterna, sobre la mort del seu avi i la relació amb la seva àvia. Sembla que la seva àvia l'enten i no la jutja, li deixa temps per curar les ferides, i a la vegada li va explicant coses de la seva vida. L'àvia torna a viure moments de la seva infància i de la seva juventut mentre els comparteix amb la seva neta. El moment de coneixer al seu avi Jaime em va semblar molt divertit per aquella època, segur que era una imatge molt diferent de la que la Malena tenia de la seva àvia :-D Aquesta conversa em va semblar un regal preciós que l'àvia li fa a la Malena i també al revés, ja que la Malena li dona a l'àvia l'oportunitat de reviure aquells moments, alguns feliços, d'altres més durs, abans de la seva mort.

Tinc ganes de veure si torna a apareixer la Magda a la seguent part :()()::::
Avatar de l’usuari
ametista
:: dinosaure
Entrades: 5480
Membre des de: dt. set. 30, 2008 3:06 pm

Re: CL gener'22 - Malena es un nombre de tango (Almudena Grandes)

EntradaAutor: ametista » dl. feb. 21, 2022 7:31 pm

Raqueleta ha escrit:Noies, esteu llegint el llibre? Només comento jo i amb retràs, que el vaig acabar ja fa dies...


ei sí sí que el llegeixo! el que em passa és el que deia que vull agafar-lo amb temps i concentració, com li passa també a la nienna :content: i em van passant els dies... clar que ara que ja vaig per la segona part potser vaig més rapidet a llegir, no? >.-<:

també em passa que no el prenc per llegir al bus cap a la feina perquè és una mica totxet, jeje i em nego a passar-me a la versió kindle pels viatges perquè ja tiro molt de kindle habitualment i aquest llibre que el tinc en paper, el vull llegir així... coses meves :-:)

res, només volia deixar constància que sí, que el vaig llegint i que em va agradant però que per diferents circumstàncies aniré una mica tard a comentar, sorry! <:-)
Imatge
CLUB DE LECTURA DEL SOCPETIT
T'hi apuntes?
Avatar de l’usuari
Anna Maria
:: girafa
:: girafa
Entrades: 2123
Membre des de: dv. ago. 03, 2012 5:26 am
Ubicació: Lleida

Re: CL gener'22 - Malena es un nombre de tango (Almudena Grandes)

EntradaAutor: Anna Maria » dt. feb. 22, 2022 6:53 am

Bones!
Jo reconec que l'he deixat abandonat durant aquests dies per altres lectures que em vaig imposar de llegir. És el que us deia a l'altre post, massa grups de lectura... El vull tornar a agafar perquè m'estava agradant!
Abraçades,
Anna Maria
Imatge
Aquí tens l'enllaç al grup de lectura de l'SP. T'apuntes?
Avatar de l’usuari
Anna Maria
:: girafa
:: girafa
Entrades: 2123
Membre des de: dv. ago. 03, 2012 5:26 am
Ubicació: Lleida

Re: CL gener'22 - Malena es un nombre de tango (Almudena Grandes)

EntradaAutor: Anna Maria » dg. feb. 27, 2022 11:42 am

Ostres, no he estat al cas, volia comentar la primera part perquè hi ha coses interessants i resulta que estic al mig de la segona part. Com que no vull liar comentaris espero a acabar aquesta segona. De moment però, vull agrair-te Raqueleta aquesta recomanació, crec que és un bon inici per llegir aquesta autora!
Abraçades,
Anna Maria
Imatge
Aquí tens l'enllaç al grup de lectura de l'SP. T'apuntes?
Avatar de l’usuari
ametista
:: dinosaure
Entrades: 5480
Membre des de: dt. set. 30, 2008 3:06 pm

Re: CL gener'22 - Malena es un nombre de tango (Almudena Grandes)

EntradaAutor: ametista » dg. març 13, 2022 3:33 pm

ATENCIÓ SPOILERS! LLEGIDA LA SEGONA PART

bueeeeeeeenuuuuuuu ja he acabat la segona part! carai, mira que trigo eh, m'ha enganxat just en unes circumstàncies laborals que a sobre no em faciliten seguir el meu ritme habitual de lectura, però vaig fent, sin prisa pero sin pausa! :content:

he llegit els vostres comentaris i poc més puc afegir, per una banda la relació amb el Fernando, un amor adolescent intens i exagerat i amb un final brusc que li explota a la cara i no sap gestionar... tot i així, finalment això la porta a casa de l'àvia paterna i acaba sent molt bo per ella: conèixer més a la seva àvia i de retruc al seu avi, veure altres històries de vida, punts de vista... m'ha semblat súper interessant tota aquesta part de converses àvia-néta... i és que a més, fins ara tota la vida, familiar o no, de la Malena estava lligada i condicionada a la família materna i està bé que pugui aprofundir en la història de la seva família paterna, perquè també va existir i també forma part d'ella

ah i també important que comenci a ser ella per si mateixa, sense ser part del duo amb sa germana... aquesta segona part no és només sobre l'inici de la seva joventut i la seva vida sexual sinó també de la seva independència com a persona, com a dona

ara a per la tercera part, a veure si poso el turboooo :content:
Imatge
CLUB DE LECTURA DEL SOCPETIT
T'hi apuntes?
Avatar de l’usuari
nienna
:: girafa
:: girafa
Entrades: 2082
Membre des de: dt. set. 14, 2010 7:58 pm
Ubicació: Barcelona

Re: CL gener'22 - Malena es un nombre de tango (Almudena Grandes)

EntradaAutor: nienna » dg. març 13, 2022 7:11 pm

Feia dies que havia acabat el llibre, però no trobava el moment de passar-me per aquí a deixar el meu comentari. Aprofito per agrair-te Raqueleta la recomanació, m'ha encantat el llibre i m'he quedat amb ganes de seguir descobrint a l'Almudena Grandes. >.-<:

ATENCIÓ, SPOILERS: LLEGIT FINS AL FINAL

A mida que avança la història és cert que trobem una Malena diferent, que es conforma amb el que la gent espera d'ella, contenint les seves emocions i la seva personalitat. Fins i tot es casa sabent que aixo no la faria feliç, que Santiago no la fa sentir ni de lluny el que sentia amb el Fernando. Es va casar per la tranquilitat i la calma d'estar amb un home que no li provocava sensacions fortes, perque en el fons mai va tenir por a perdre'l. I aixi passen els seus dies sense gaires emocions, en el fons recorda a la vida del seu pare que també estava amb la seva mare per estar, fins que finalment va decidir deixar la relació.

Aquí ja es comença a veure com es la Reina en realitat, poc a poc, ja que quan la seva mare la necessita, ella passa molt i fa la seva vida, s'en va de viatge i deixa tot a les mans de la Malena, qui intenta animar a la seva manera i mantenir-la ocupada a les tardes. Al final, tampoc es que la Malena tingues molt més a fer, així que durant un temps passa gairebé totes les tardes amb la mare.

Anem també descobrint més coses de la Reina, i sembla un personatge totalment diferent a la Reina que haviem conegut fins ara - és molt estrany el trio amorós en el que s'havia ficat i fins i tot amb la seva filla pel mig.

Quan la Malena es queda embarassada decideix tenir el fill, després de mil dubtes, i m'encanta quan li posa Jaime, en record a l'avi parent. I mira que normalment no m'agrada gaire això de posar el nom de pares/avis als fills, però en aquest cas sembla que li han fet justicia a l'avi Jaime. Jo també vaig pensar això de que la Reina, qui de petita havia tingut mil problemes de salut, havia tingut una filla sana i perfecta, i en canvi el fill de la Malena acaba passant molts dies a la UCI i tenint molts problemes de salut en els primers anys. Tots aquests problemes treuen una Malena lleona amb el seu fill, i el Santiago acaba pensant que exagera... ella es dedica al seu fill, acaba sent una bona mare sense ser tan "perfecta" com la Reina.

Estic amb tu Raqueleta, que s'intuia que l'altra dona de la vida de Santiago era la Reina, i em va sobtar que la Malena trigues tant en adonar-se. Potser perque no li importava gaire, però vaja, estava clarissim. Sembla, això si, que va ser la Reina qui va iniciar la relació ja que Santiago es deixa portar i fins i tot manipular per la Reina. Es molt trist com acaben traient-li el fill dient que estarà millor amb el pare i la Reina. Ella no insisteix tot i que desitja estar amb el seu fill. Jo posant-me en situació no crec que hagues acceptat tan facilment, però em sembla que en aquell punt no queda res de la Malena dins de la nova Malena.

Ja tenia ganas de que tornés a sortir la Magda per veure que havia sigut de la seva vida, i és com que amb la Magda es va despertant i va tornant la Malena de sempre. M'encanta la descripció de com viu la Magda, sembla haver trobat el seu lloc de pau i la Malena també amb ella durant una temporada però al final decideix tornar. Tot i aixi, la Magda no sembla feliç, només en pau amb la seva vida.

Fa dies que vaig acabar el llibre però encara em fa rabia la Reina quan recordo lo del diari. :-(( quina mala llet la Reina amb la seva germana i tots els homes de la seva vida, sembla estar decidida a fer-li la vida impossible a la Malena. De cop li surt tota la rabia de dins contra la seva germana, i entén per què el Fernando la va deixar.

-Pobre amor mío -me oí murmurar, mi voz enferma, mis labios desgarrados, mi alma agonizando, evaporándose casi-, si sólo tenías veinte años. Tú, que te creías tan mayor, y al final te engañaron como a un chino.


si que es estrany que el Fernando s'hagi cregut les mentires de la Reina sense comprovar-ho ni res, i sense dir res a la Malena :-o00m amb 14-15 anys vale, però amb 20 anys potser hauria d'investigar una mica abans de fer-li mal a la persona que estima.

Em va agradar també com es retroba amb el Miguel i el Porfirio i consegueix tornar a ser independent amb el seu fill, i gràcies al Tomas que l'ajuda a vendre la maragda pot estar tranquila i gaudir del seu fill després de tot, i també, desintoxicar-lo de les idees que la Reina li havia ficat al cap, pobret.

Ja ho he dit abans, m'ha encantat. La primera part se'm va fer una mica llarga, però a partir de la segona vaig trigar res, 2-3 dies en acabar-lo >.-<: Raqueleta, tens alguna altra recomanació de l'Almudena Grandes?

Ara tinc ganes de veure la peli, l'heu vist? Val la pena?
Avatar de l’usuari
Raqueleta
:: dinosaure
Entrades: 8593
Membre des de: dt. juny 09, 2009 5:58 pm

Re: CL gener'22 - Malena es un nombre de tango (Almudena Grandes)

EntradaAutor: Raqueleta » dj. març 17, 2022 8:16 am

Coi, que se m'ha esborrat tot!
Deia que me n'alegro molt de que us estigui agradant i que la Nienna en vulgui més. "El corazón helado", sens dubte.
Ja us vaig dir que jo ja havia decidit pel meu compte rellegir-lo com homenatge i el vaig deixar aparcat per rellegir Malena. El vaig acabar ahir.
Recordava més coses que de Malena però ha estat també bastant com descobrir-lo per primer cop.
La història central té "miga" però les històries secundàries del passat són potser encara millors.
Llegiu fins al final, els agraïments. Veureu que petites coses que surten són en realitat històries reals terribles, dels horrors que es van fer durant la guerra i la post-guerra.
Estic segura de que us agradarà.
Avatar de l’usuari
ametista
:: dinosaure
Entrades: 5480
Membre des de: dt. set. 30, 2008 3:06 pm

Re: CL gener'22 - Malena es un nombre de tango (Almudena Grandes)

EntradaAutor: ametista » dc. març 30, 2022 7:17 pm

ATENCIÓ SPOILERS LLEGIT FINS AL FINAL

ho sentuuuuuu per diferents motius que ja he anat explicant he trigat a acabar el llibre però ara ja estàaaaa >.-<:

i, tot i que no és el meu estil de lectura, m'ha agradat! crec que el que més m'ha agradat és quan al final pots omplir tots els buits que tenies fins al moment de la història... perquè a la vida real no sempre pots... i fins aquí era un llibre molt de vida real, de coses que passen, d'històries de vida de cadascú... i està bé poder saber finalment què li havia passat a la Magda amb la seva família, conèixer més el Tomás, al Rodrigo i la maledicció, què va passar en realitat amb el Fernando... i com de cabr*** era la Reina-germana! (bé, això ja es veia venir, masses oportunitats li donava la Malena...)

m'agrada molt la part del retrobament amb la Magda, algú amb qui la Malena es pot sentir en família de veritat... perquè sempre havia tingut una família molt nombrosa però la sensació era que tot i així estava molt sola... la seva única família real eren els de la sang del Rodrigo i no és fins quan és adulta que realment hi pot parlar de tot i sentir-se acompanyada...

la Reina jo també ho veia clar des del principi que era "la otra", però la Malena no està molt per "la labor", potser perquè realment no li importa massa, no se sent gelosa i per això no es fixa en detalls...

també m'agrada que li posi Jaime al fill, perquè com crec que ja havia comentat, semblava que l'única família a la que pertanyien era la materna, amb tot el rotllo de les Reines i les Magdalenes, la Teòfila, els germans de l'altra banda, la sang del Rodrigo.... però la família paterna també és important, també té una història, i sembla que només la Malena la valora (com m'emprenya quan la Reina pregunta pel nom del Jaime i diu "¿qué abuelo?" ...era invisible per la seva pròpia família, que injust)

doncs res, poc més puc afegir a tot el que ja heu comentat, ha estat bé i ara a per la lectura de març! >.-<:
(diu ella, a dia 30 de març :-o00m :-o00m :-o00m :-o00m :-o00m )
Imatge
CLUB DE LECTURA DEL SOCPETIT
T'hi apuntes?

Torna a “Club de Lectura”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 2 visitants

Membre de l'AMIC Control OJD Nielsen Hosting i Dominis.cat a CAT1.NET

Actualitat ::