Mona de Pasqua tradicional (rotllo)

Receptes de pa, bastonets, croissants, pizza...
Avatar de l’usuari
ametista
:: dinosaure
Entrades: 5480
Membre des de: dt. set. 30, 2008 3:06 pm

Mona de Pasqua tradicional (rotllo)

EntradaAutor: ametista » dt. març 26, 2013 7:10 pm

mai he sigut gaire de pastissos i per la Mona ja des de petita els padrins em regalaven la tradicional, la dels ous durs damunt, que m'encanta!
el que és trist és que com més va més difícil és de trobar-ne (potser també depén de la zona) així que ja fa uns anys que la faig a casa, tot i que encara no he trobat la recepta perfecta, la que em recordi 100% la meva infància...però m'hi vaig acostant! ;-)))

aquí va la d'aquest any:

DSC_0008.JPG


425 gr de farina de força
120 ml d'aigua
2 ous
25 gr d'oli
65 gr. de sucre morè
10 gr de llevat fresc
1 pessic de sal
una mica de pell de llimona
1 culleradeta de matafaluga
ou batut per pintar, sucre i ous per decorar, anís

- unir els ingredients i amassar fins que quedi una massa homogènia
- deixar fermentar tapada en un bol durant 2-3 hores o fins que dobli el seu volum
- donar forma de tortell, pintar amb ou batut i tornar a fermentar fins que dobli el seu volum (1'5 hores aprox)
- tornar a pintar amb ou batut, decorar-la amb sucre per damunt i coure al forn a 180ºC durant 20 minuts
- ruixar amb una mica d'anís només treure-la del forn i deixar refredar damunt d'una reixeta

(jo no li poso ous perquè no ens els mengem...)
ametista l’ha editat per darrera vegada el dia: dc. març 27, 2013 11:19 am, en total s’ha editat 1 vegada.
Imatge
CLUB DE LECTURA DEL SOCPETIT
T'hi apuntes?
Avatar de l’usuari
jllt
:: tortuga
:: tortuga
Entrades: 326
Membre des de: ds. feb. 04, 2012 9:03 pm
Ubicació: Pirineu

Re: Mona de Pasqua tradicional

EntradaAutor: jllt » dt. març 26, 2013 7:14 pm

Fa realment una pinta increïble! Tant sols una pregunta: el llevat fresc i la farina de força, ¿on ho compres?
Avatar de l’usuari
ametista
:: dinosaure
Entrades: 5480
Membre des de: dt. set. 30, 2008 3:06 pm

Re: Mona de Pasqua tradicional

EntradaAutor: ametista » dt. març 26, 2013 7:19 pm

al Mercadona! :ok:
Imatge
CLUB DE LECTURA DEL SOCPETIT
T'hi apuntes?
Avatar de l’usuari
angelina
:: dinosaure
Entrades: 5461
Membre des de: dc. març 25, 2009 12:37 pm
Ubicació: Poitiers, FRANÇA

Re: Mona de Pasqua tradicional

EntradaAutor: angelina » dt. març 26, 2013 7:24 pm

jo no trobo farina de força aqui.... :-(( hi poso farina normal a les receptes q en tenen barrejada amb una de semi "blava" q li dic jo... q te una mica d pallofa del blat peroo no acaba de ser igual ehhh!! suggerencies per substituir-la???
PER VEURE ELS NOSTES POSTS CLICKEU AL TICKER:

Imatge
Imatge

Walid Hem fet teta durant 1.043 dies (del 12/08/2009 al 19/06/2012)
Inès Hem fet teta durant 497 dies (des del 14/02/2011 al 25/06/22012)
Imatge


El blog de la mama: http://man-smanetes.blogspot.com

WALID & INÈS
Avatar de l’usuari
cosmic
:: formigueta
:: formigueta
Entrades: 57
Membre des de: dc. jul. 01, 2009 11:44 pm

Re: Mona de Pasqua tradicional

EntradaAutor: cosmic » dt. març 26, 2013 7:26 pm

té molt bona pinta! si li hagués de posar els ous, quan se li posen? els he de posar en cru o al final ja per decorar?
gràcies
nb_30
:: tigre
:: tigre
Entrades: 749
Membre des de: dj. feb. 02, 2012 5:14 pm

Re: Mona de Pasqua tradicional

EntradaAutor: nb_30 » dt. març 26, 2013 9:01 pm

angelina ha escrit:jo no trobo farina de força aqui.... :-(( hi poso farina normal a les receptes q en tenen barrejada amb una de semi "blava" q li dic jo... q te una mica d pallofa del blat peroo no acaba de ser igual ehhh!! suggerencies per substituir-la???

no trobes farina panificable? q estrany..jo juraria q una vegada a andorra en vaig comprar de marca francesa però no ho recordo bé...hi havia una foto d'un pa al paquet.no crec q et serveixi gaire d'ajuda :content:
Avatar de l’usuari
Tutty29
:: zebra
:: zebra
Entrades: 1819
Membre des de: dg. gen. 16, 2011 6:12 pm

Re: Mona de Pasqua tradicional

EntradaAutor: Tutty29 » dt. març 26, 2013 9:21 pm

Que es la matafaluga? On es troba?
nb_30
:: tigre
:: tigre
Entrades: 749
Membre des de: dj. feb. 02, 2012 5:14 pm

Re: Mona de Pasqua tradicional

EntradaAutor: nb_30 » dt. març 26, 2013 9:48 pm

La matafaluga es un licor, es fa servir molt per rebosteria. El brunyols de l'emporda per exemple en porten.
Jo en lloc de matafaluga hi posaré aroma, agua de azahar de la marca vahine que la trobes segur al super.
Ametista, q et sembla el canvi?
Avatar de l’usuari
Maroa
:: peixet
:: peixet
Entrades: 259
Membre des de: dv. gen. 08, 2010 8:28 am

Re: Mona de Pasqua tradicional

EntradaAutor: Maroa » dt. març 26, 2013 9:55 pm

La matafaluga és una planta!!! (de la qual se'n fa licor).
Jo la poso com una espècie, com si hi posessis canyella, per exemple.
Aquestes postres tenen una pinta brutal!!!
nb_30
:: tigre
:: tigre
Entrades: 749
Membre des de: dj. feb. 02, 2012 5:14 pm

Re: Mona de Pasqua tradicional

EntradaAutor: nb_30 » dt. març 26, 2013 10:07 pm

Maroa, jo nomes coneixia el licor!! I Pq tinc familia empordanesa Pq sinó ni idea!!
neulita
:: papallona
:: papallona
Entrades: 114
Membre des de: dt. feb. 19, 2013 8:08 am

Re: Mona de Pasqua tradicional

EntradaAutor: neulita » dc. març 27, 2013 8:11 am

Moltes gràcies ametista per compartir aquesta recepta!!!
Aquest any volia provar de fer un "rotllo" com en diem aquí i aquesta recepta ha estat caiguda del cel. Ja t'explicaré si me n'he ensortit.
Fins aviat!!!
Imatge
Avatar de l’usuari
angelina
:: dinosaure
Entrades: 5461
Membre des de: dc. març 25, 2009 12:37 pm
Ubicació: Poitiers, FRANÇA

Re: Mona de Pasqua tradicional

EntradaAutor: angelina » dc. març 27, 2013 8:17 am

nb_30 ha escrit:
angelina ha escrit:jo no trobo farina de força aqui.... :-(( hi poso farina normal a les receptes q en tenen barrejada amb una de semi "blava" q li dic jo... q te una mica d pallofa del blat peroo no acaba de ser igual ehhh!! suggerencies per substituir-la???

no trobes farina panificable? q estrany..jo juraria q una vegada a andorra en vaig comprar de marca francesa però no ho recordo bé...hi havia una foto d'un pa al paquet.no crec q et serveixi gaire d'ajuda :content:



Jajaj el rpoblema es que no sé com es diu i la farina q trobo aqui amb el pa dibuixat al davant i diu que ja porta llevadura incloisa i nosé si fiar-me de q en porti suficient segons el q vols fer nosé si es considera farina de força pq no se com punyeta es diuuuuuuuuuuuu
PER VEURE ELS NOSTES POSTS CLICKEU AL TICKER:

Imatge
Imatge

Walid Hem fet teta durant 1.043 dies (del 12/08/2009 al 19/06/2012)
Inès Hem fet teta durant 497 dies (des del 14/02/2011 al 25/06/22012)
Imatge


El blog de la mama: http://man-smanetes.blogspot.com

WALID & INÈS
Avatar de l’usuari
laura_28
:: dofí
:: dofí
Entrades: 3461
Membre des de: dt. oct. 14, 2008 10:58 am
Contacta:

Re: Mona de Pasqua tradicional

EntradaAutor: laura_28 » dc. març 27, 2013 9:23 am

he trobat aquesta recepta...
Ingredientes (para unas 4 monas)
500 gr. de harina de fuerza
125. gr. de azúcar
25 gr. de levadura fresca
125 ml. de leche
30 ml. de aceite
1 limón (para su piel y una cucharadita de zumo)
1 naranja mediana (su ralladura)
2 huevos
Además (opcional): Huevos duros (pueden ser teñidos con colorantes), fideos de colores, Nutella.

Elaboración:
Hervimos la leche con la piel del limón y dejamos que temple, mientras vamos preparando y pesando el resto de ingredientes. Quitamos la piel del limón y vertemos la leche, que ya habrá perdido el calor, en un bol grande (ya que luego añadiremos todos los ingredientes), deshacemos la levadura y removemos. Añadimos los dos huevos y batimos con unas varillas.
Agregamos el azúcar, la ralladura de la naranja, la cucharadita de zumo de limón y el aceite y vamos añadiendo la harina poco a poco, mezclando bien para que se integre.
Amasamos con las manos (nos daba pereza sacar la panificadora así que se encargó Ismael de ello) hasta que quede una masa homogénea que no se pegue. Hacemos una bola con la masa y con un cuchillo una cruz sobre ella. La tapamos con un trapo de cocina y dejamos que leve hasta duplicar al menos su volumen. Nosotros hicimos la masa antes de irnos a dormir y la dejamos dentro del horno toda la noche, ya que aunque hace menos frío todavía le cuesta subir.
Una vez haya levado bien partimos la masa (en la receta original la divide en 3 pero nosotros hicimos 4 monas, ya que llenan bastante...) y le damos forma a cada una de las porciones. Es ahora cuando podemos aprovechar para rellenarlas, nosotros de Nutella, pero incluso (aunque menos tradicional) con cabello de ángel o crema pastelera. *Estábamos tan entusiasmados rellenando la masa que nos olvidamos de hacer la fotografía de ese paso, pero está en el blog de donde cogimos la receta o haciendo click aquí y aquí.*
Ponemos a precalentar el horno a 175 ºC, y antes de meterlas las pincelamos con huevo batido. Horneamos durante unos 15 - 18 minutos aprox. En nuestro caso las tuvimos 10 minutos arriba y abajo y los últimos siete ya sólo abajo a 165 ºC. Realmente este tiempo es orientativo, por ello lo mejor es estar algo pendiente para que no se hagan demasiado por encima y puedan quedar demasiado oscuras.

Cuando haya pasado el tiempo y veamos que tienen un tono dorado las sacamos del horno. Si hemos pensado en ponerle algún tipo de decoración sobre ellas, este es el momento. Nosotros decidimos ponerle a un par chocolate negro para fundir mezclado con un pelín de leche para hacerlo más líquido y así verterlo sobre las monas situadas en una rejilla (con papel de aluminio debajo para recoger el sobrante que escurriese) y pasados 3 minutos espolvoreamos fideos de chocolate por encima (si lo hacemos al momento el calor del chocolate y de la mona podría derretirlos).

aquí http://cocinandoenmarte.blogspot.com.es ... ascua.html
Avatar de l’usuari
ametista
:: dinosaure
Entrades: 5480
Membre des de: dt. set. 30, 2008 3:06 pm

Re: Mona de Pasqua tradicional (rotllo)

EntradaAutor: ametista » dc. març 27, 2013 12:12 pm

me n'alegro que us agradi la recepta i proveu de fer-la!!! >.-<:
volia compartir-la per veure si entre totes trobem la recepta ideal, hehehe
laura_28 la recepta que has posat també té molt bona pinta! :ok:

angelina ha escrit:jo no trobo farina de força aqui.... :-(( hi poso farina normal a les receptes q en tenen barrejada amb una de semi "blava" q li dic jo... q te una mica d pallofa del blat peroo no acaba de ser igual ehhh!! suggerencies per substituir-la???

angelina no trobes farina de força? potser és que té un altre nom...jo pel que sé a França les farines s'etiqueten per numeració i la panificable és la T55...si als paquets hi ha l'informació nutricional, la simplement panificable és la que té 10-11% de proteïnes cada 100 gr i la de força la que té un 12-14%...no sé si et servirà :-:)

cosmic ha escrit:si li hagués de posar els ous, quan se li posen? els he de posar en cru o al final ja per decorar?

en teoria són tants ous com anys té el fillol ;-)))
i si no, doncs els que et semblin, un parell o tres, segons la mida del rotllo :ok:
i es posen abans d'anar al forn, durant la segona fermentació, ja bullits!

Tutty29 ha escrit:Que es la matafaluga? On es troba?

com ja t'han dit la matafaluga és una herba aromàtica, de fet és un tipus d'anís (anís verd) La pots trobar en herbolisteries o supermercats

nb_30 ha escrit:Jo en lloc de matafaluga hi posaré aroma, agua de azahar de la marca vahine que la trobes segur al super.
Ametista, q et sembla el canvi?

també quedarà bo!! tot i que el gust potser semblarà més el d'un tortell de Reis :ok:

neulita ha escrit:Aquest any volia provar de fer un "rotllo" com en diem aquí i aquesta recepta ha estat caiguda del cel. Ja t'explicaré si me n'he ensortit

nosaltres també li diem rotllo! però no sabia si era gaire generalitzat, i ara veig que potser sí (i ho he afegit al títol del post) perquè també he trobat això:http://blogs.cuina.cat/culturadelpa/2013/03/26/rotllo-de-pasqua-expres/ :content:

us copio aquest tros que m'ha encantat perquè hi estic totalment d'acord:

Primer voldria puntualitzar que el rotllo no és un brioix ben tou i amb forma de tortell (com per desgràcia són els que majoritàriament es troben avui en dia) sinó que és una massa lleugerament enriquida amb sucres i grasses, més aviat tirant a seca i amb caràcter, i que destaca per la seva riquesa en espècies i aromes.
>.-<:

la recepta s'assembla força a la que us he posat, us la copio canviant l'ordre perquè la pogueu comparar més fàcilment (jo sóc molt maniàtica amb això ;-))) sempre em poso els ingredients en el mateix ordre (farina, aigua, si porten enriquidors, sal, llevat i extres: espècies, ingredients per decorar...) perquè sinó no m'aclaro! :-:) ?-) :-D

-500gr Farina de Blat de força
-120 gr Aigua
-2 ous sencers (talla L)
-50 gr mantega
-75 gr sucre
-10 gr de Sal
-10gr llevat en pastilla
-20 gr moscatell
-40 gr anís (dolç)
-ratlladures d’una llimona petita
-5 gr de canyella mòlta
-5 gr de ciliandria mòlta
-10 gr de matafaluga en gra o mòlta

si ho veieu les proporcions són força semblants, només que hi afegeix licors i més varietat d'espècies...i aixo és el que provaré al meu pròxim rotllo perquè sempre em donava la sensació que només la matafaluga no era suficient, que li faltava algo més... :()()::::

un parell de coses sobre la recepta, porta mantega quan jo sempre he entés que el rotllo es fa amb oli ?-) i la original porta una barbaritat de llevat, per això suposo que l'anomenen "expres", perquè així fermenta més ràpid...però no és el millor per la massa! aquí us he posat la quantitat de llevat que li tocaria, podria posar-se'n un pél més per ser una massa enriquida (fins a 15 gr) però precisament per ser enriquides sempre triguen més a fermentar, és normal!

també dóna com a opció afegir 100 gr de massa mare o pasta fermentada...però això per les que us hi poseu per primer cop potser és més embolic...i per les més experimentades, si ja sabeu què és endavant i si no ho sabeu....tinc en preparació el "Com fer pa a casa segona part" :r)
ametista l’ha editat per darrera vegada el dia: dv. jul. 19, 2013 6:25 pm, en total s’ha editat 1 vegada.
Imatge
CLUB DE LECTURA DEL SOCPETIT
T'hi apuntes?
Avatar de l’usuari
Ponioleta
:: dragona
:: dragona
Entrades: 4658
Membre des de: dj. set. 03, 2009 12:41 pm
Contacta:

Re: Mona de Pasqua tradicional (rotllo)

EntradaAutor: Ponioleta » dc. març 27, 2013 12:32 pm

Mmmmm recordo el gust d'aquestes mones, com d'anís (suposo que era la matafaluga!).
http://fentpensantdient.wordpress.com/ (criança, cuina, costura i una mica de tot)

Imatge

Imatge
neulita
:: papallona
:: papallona
Entrades: 114
Membre des de: dt. feb. 19, 2013 8:08 am

Re: Mona de Pasqua tradicional (rotllo)

EntradaAutor: neulita » dj. març 28, 2013 8:53 am

Bon dia a totes!
Ametista: ahir mateix vaig provar de fer la teva recepta i ha estat un èxit total!!! Demà faré quatre rotllos més per repartir entre fillols i futurs padrins del nostre primer fill.
Gràcies per compartir la recepta!!!
Imatge
Avatar de l’usuari
ametista
:: dinosaure
Entrades: 5480
Membre des de: dt. set. 30, 2008 3:06 pm

Re: Mona de Pasqua tradicional (rotllo)

EntradaAutor: ametista » dj. març 28, 2013 10:35 am

que bé neulita, me n'alegro molt!! >.-<:
a veure si ens poses alguna foto... ;-)))
Imatge
CLUB DE LECTURA DEL SOCPETIT
T'hi apuntes?
Avatar de l’usuari
Maroa
:: peixet
:: peixet
Entrades: 259
Membre des de: dv. gen. 08, 2010 8:28 am

Re: Mona de Pasqua tradicional (rotllo)

EntradaAutor: Maroa » dv. març 29, 2013 10:52 pm

nb_30, no volia semblar "borde", perdona :love: És que m'ha fet riure això de què la matafaluga era un licor, je je je... Els de poble a vegades som així :love:
nb_30
:: tigre
:: tigre
Entrades: 749
Membre des de: dj. feb. 02, 2012 5:14 pm

Re: Mona de Pasqua tradicional (rotllo)

EntradaAutor: nb_30 » dv. març 29, 2013 11:03 pm

No m'he ofes gens ni mica! Nomes he vist la matafaluga fent brunyols de l'emporda. Per cert, jo tambe soc de poble.
Avatar de l’usuari
ametista
:: dinosaure
Entrades: 5480
Membre des de: dt. set. 30, 2008 3:06 pm

Re: Mona de Pasqua tradicional (rotllo)

EntradaAutor: ametista » dt. abr. 15, 2014 6:31 pm

noies, fareu rotllos de pasqua aquest any????
jo ja estic pulint la recepta :()():::: :()():::: :()():::: :()()::::
Imatge
CLUB DE LECTURA DEL SOCPETIT
T'hi apuntes?

Torna a “Pa i brioixeria”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 2 visitants

Membre de l'AMIC Control OJD Nielsen Hosting i Dominis.cat a CAT1.NET

Actualitat ::