Els làctics. Són realment necessaris?

Teòricament poden menjar de tot.

neuetes
:: dinosaure
Entrades: 5534
Membre des de: dj. oct. 09, 2008 5:54 pm

Re: Els làctics. Són realment necessaris?

EntradaAutor: neuetes » ds. oct. 22, 2011 8:24 pm

Gràcies, Xaviaska! :ok:

Quan vaig llegir l'article de la OCU, ja vaig sospitar que massa parcial no havia sigut veient com havien quedat les llets catalanes com Llet Nostra, ATO, El castillo,... Nosaltres a casa de llet només en bevem la nena i jo, i sempre és sencera de la ATO. Però fa dies que hi estic donant voltes amb començar a provar llets fresques, que semblen més naturals i sanes. Alguna recomanació?
Per cert, un dels records de la meva infància és anar a buscar la llet a cal Baquer, recent munyida. I m'encantava veure com ma mare i la iaia feien bollir la llet, retirant la nata quan feia la pujada i tornar-la retirar quan feia la segona... aquella llet si que era natural! i quin gust!
xaviaska
:: papallona
Entrades: 133
Membre des de: dc. set. 28, 2011 4:28 pm

EntradaAutor: xaviaska » ds. oct. 22, 2011 8:52 pm

A mí les que més m'agraden per sabor són la Ato i la Nostra. Jo bec llet Nostra desnatada. Però si prefereixes la sencera, la Ato té un avantatge: les vaques mengen una alimentació rica en Omega 3 i Omega 6, i això té una petita repercussió en la qualitat del greix de la llet. Si jo begués llet sencera beuria Ato, segur!
Pel que fa a Fresques, no n'he tastat cap! A veure què ens diuen les expertes en llet fresca...
-|-;-|- ||*|| Imatge
Bita
:: girafa
Entrades: 2769
Membre des de: dj. feb. 19, 2009 11:59 am
Contacta:

EntradaAutor: Bita » ds. oct. 22, 2011 9:19 pm

Ostres quin post més interessant, quanta informació :ok:
Gràcies <:-) <:-) <:-)
De veritat que em trec el barret per lo elaborat que està >.-<: >.-<:
glorieta
:: zebra
Entrades: 1486
Membre des de: dc. abr. 01, 2009 10:03 am

EntradaAutor: glorieta » ds. oct. 22, 2011 10:05 pm

He trobat molt interessant tot el que heu explicat.
Jo no prenc llet, en vaig dexiar de pendre quan la pagesa de prop de casa es va treure les vaques. El millor moment de la llet era a ple hivern, just després de fer-la bullir...mmmmm, es posava tant bé...

A casa prenem la semi de la Llet Nostre, i ara en Pol l'Hacendado sense lactosa.

Introdueixo, una altre llet, la de soja. Fins a quin punt pot ser "substitut" de la llet de vaca? A vegades penso si val la pena canviar a la de soja i eliminar la llet animal de la seva dieta. També he de dir, que no és tant bona, bé, els iogurts no ens han agradat a ningú de casa...

I afegeixo un dubte: Hi ha una quantitat recomanda de llet al dia en funció de l'edat? El pediratre em va dir que a partir dels 18 mesos lo recomanat eres dues racions. Seguint això, li dono llet semi de vaca al matí amb cereals i un iogurt al dia. A part, formatge o altres derivats de la llet, però fent aquestes dues racions ja no em preocupo més. Es correcte?
Es que mirant la vida animal, som l'únic mamifer que segeuix bevent llet sent adults, així que sempre he pensat que molt natural no deu ser...(fins on arriben els meus conexiements de vida animal, he!)
Imatge
El post d'en POL: viewtopic.php?f=50&t=13495" onclick="window.open(this.href);return false;
Imatge
El post d'en Jan: viewtopic.php?f=115&t=32447" onclick="window.open(this.href);return false;
Imatge
neuetes

EntradaAutor: neuetes » ds. oct. 22, 2011 10:35 pm

Pel que tinc entès, la "llet" només és la produïda per un mamífer, per tant, no s'hauria de dir mai "llet de soja" perquè no ho és. És un suc d'un vegetal, com la orxata que està fet de xufles. Ara bè, no sé si pot ser un substitut de la llet de vaca, si nutricionalment parlant pot aportar el mateix o inclús més... Nosaltres a casa no ens agrada, ho vam provar (tant la beguda com els iogurs) quan una vegada la nena va agafar una gastro i no va tenir gaire èxit (jo ho vaig trobar horrible).
xaviaska

EntradaAutor: xaviaska » ds. oct. 22, 2011 11:28 pm

La "llet" de soja, no es pot considerar llet, si bé en alguns llocs se li anomena "llet vegetal", com la d'ametlles, per exemple...
Constituieix una alternativa més en casos d'intolerància a la lactosa, o alèrgia a la proteïna de la llet de vaca, però en nens sense cap d'aquests problemes, no té avantatges sobre la llet desnatada... I té 2 problemes: d'una banda el sabor, i d'altra banda que hi ha sospites (no demostrades) de que pugui provocar problemes reproductius, incloent esterilitat masculina i femenina, pel que es recomana consumir amb moderació a l'espera d'estudis més concloents...

Pel que fa a si és "natural" prendre llet en l'edat adulta, el quit de la qüestió radica en la mateixa definició de la paraula "natural".
Si ens referim a "natural" com el que feien els homínids, o fins i tot l'homo sapiens, abans de descobrir la ramaderia, evidentment beure llet de vaca no és natural, i menys pels adults. Cap altre mamífer pren llet en l'edat adulta. Però tampoc és "natural" deslletar els nens abans dels 7 anys, i actualment fins i tot arriba a estar mal vist donar el pit a nens de 2 anys! Això són qüestions culturals, i això em porta a l'altra definició de natural:
Si assumim que la natura humana inclou la nostra cultura, i no només l'herència genètica (no m'ho invento jo, al segle XX ja es deia que la cultura, la ciència, etc formanven part de la nostra natura), resulta que degut a avenços com la medicina, l'agricultura, la ramaderia, etc, la nostra esperança de vida ha augmentat espectacularment, de manera que apareix una malaltia que no és "natural" en el primer sentit de la paraula, però sí en el segon. De fet n'apareixen centenars, de malalties degudes a l'augment de l'esperança de vida, i una d'elles és l'osteoporosi. I resulta, que el consum de llet (de vaca, de cabra, d'ovella, de burra, de bufala...), ens aporta el calci necessari per retardar l'aparició de l'osteoporosi.
Si pensem que l'ésser humà primitiu prenia el pit fins als 7 anys, entre els 15 i els 20 es reproduïa, i entre els 30 i els 35 es moria, no necessitava prendre llet. Però la immensa majoria de nosaltres vivim més de 35 anys, i no desenvolupem osteoporosi fins als 70 anys, aproximadament, en funció de factors genètics i ambientals, entre ells l'alimentació. I pensem que la immensa majoria dels nens del món occidental, es deslleten molt abans dels 7 anys, tret d'algunes mares (jo només en conec una) que han practicat la lactància perllongada assumint les burles de familiars, amics, mestres de l'escola, etc, fins més enllà dels 7 anys. En aquest context, sembla "natural" que prenguem llet d'altres animals per substituir la llet materna, si bé en algunes societats els adults no prenen llet, però si observem la seva alimentació, supleixen la falta de calci amb un consum molt elevat d'altres aliments, com fruïts secs, peix amb espina...

Per cert i com a anècdota: us heu parat a pensar si la menopausa és natural? Aplicant el mateix que he aplicat amb la llet, veureu que la menopausa, és "natural", o és una malaltia induïda pel progrés, segons com es miri...
-|-;-|- ||*|| Imatge
Ponioleta
:: dragona
Entrades: 4658
Membre des de: dj. set. 03, 2009 12:41 pm
Contacta:

EntradaAutor: Ponioleta » dg. oct. 23, 2011 9:16 am

Hola
Ja veig que el fil ha acabat derivant una mica (molt interessant, per cert!).
jo volia escriure per explicar que a casa no en consumim de lactics. El meu fill pren pit i de moment no tinc cap intenció de destetar-lo però en principi quan en deixi de fer teta tampoc li donarem lactics. Hi ha molts alts productes rics en calci com els fruits secs, el sèsam, el bròquil, les verdures de fulla verda... Ara que el meu fill és petit per menjar fruits secs el que faig és moldre'ls i afegir-los al menjar.
Bé, en el nostre cas el nostre pediatra (naturòpata) ens va dir que no hi havia cap problema. De fet, hi ha certs estudis i certes corrents que diuen que com que la llet de vaca porta una composició nutricional adaptada a un vedell (que creix una barbaritat de quilos en setmanes) és massa forta pel nostre estòmac i que aquest gasta les nostres reserves de calci per compensar l'acidificació que suposa la digestió d'aquesta llet. I al final resulta que estàs gastant més calci que el qe absorveixes. També hi ha un famós estudi (una mica anric) fet a Xina que diu que les dones xineses, societat que fa uns anys no consumia làctics(ara s"està occidentalitzant), no tenen practicament osteoporosis.
Bé, tampoc era la mev intenció venir a fer mala propaganda de la llet. L'únic que volia dir és que si un nen no pren llet no passa res, que està una mica mitificat el tema de la importància de menjar làctics, sobretot pel bombardeig de propaganda de marques de iogurts i llet.
A més a més, a molta gent els senta malament ( sense arribar a set intol.letàncies). Jo mateixa de petita no volia prendre mai llet i els meus pares insistien i insistien i de més gran vaig veu que em sentava malament, em feia mal de panxa.

Sobre els liquats vegetals, com el de soja, com han dit no són llet i no podem pensa que tenen les mateixes característiques. Ens serveixen per substiuir la llet a nivell funcional (per barrejar anb el cafè, per fer beixamel, o un pastís...). Que per cert n'hi ha de molts tipus a partde la de soja. Als supermercats ja en tenen de civada (avena) i en alguns supers o dietètiques n'hi ha d'arròs, d'avellana, d'ametlla, d'espelta, de quinoa...
http://fentpensantdient.wordpress.com/ (criança, cuina, costura i una mica de tot)

Imatge

Imatge
petitaemma
Entrades: 2229
Membre des de: dc. març 19, 2008 8:54 pm

EntradaAutor: petitaemma » dg. oct. 23, 2011 9:42 am

Tombarella, feia dies que pensva en obrir un post preguntant lo mateix que tu ;-) així que, moltes gràcies!
Xaviasca, m'han encantat les teves explicacions! <:-)
ImatgeImatge
L'Ariadna i l'Abril us agraeixen els ànims que els heu donat des del primer dia de vida. Moltes gràcies!
El nostre post:http://forum.socpetit.cat/viewtopic.php?f=71&t=15825
Petites coses GRANS: viewtopic.php?f=25&t=18803 Esperem la teva aportació diària!
neuetes

EntradaAutor: neuetes » dg. oct. 23, 2011 9:52 am

Molt interessant!

Per cert, i seguint parlant del tema de la beguda de soja... heu vist aquest anunci del vivesoy de Pascual?
http://youtu.be/MmxQAgaCJX4

Quan diuen "más ligera, porquè tiene menos calorias" sempre penso... menys calories una beguda de soja? quin tractament l'hi hauràn fet per treure-li les calories? i què és el que li han tret perquè sigui "lleugera"?
Ponioleta
Entrades: 4658
Membre des de: dj. set. 03, 2009 12:41 pm
Contacta:

EntradaAutor: Ponioleta » dl. oct. 24, 2011 12:43 pm

neuetes ha escrit:Molt interessant!

Per cert, i seguint parlant del tema de la beguda de soja... heu vist aquest anunci del vivesoy de Pascual?
http://youtu.be/MmxQAgaCJX4

Quan diuen "más ligera, porquè tiene menos calorias" sempre penso... menys calories una beguda de soja? quin tractament l'hi hauràn fet per treure-li les calories? i què és el que li han tret perquè sigui "lleugera"?

No en tinc ni idea, però d'entrada penso que la soja no té els greixos que té la llet de vaca, no? Els llegums tenen hidrats de carboni, fibra... però greixos? Que evidentment els hidrats també són calories, eh? Bé, no sé...
http://fentpensantdient.wordpress.com/ (criança, cuina, costura i una mica de tot)

Imatge

Imatge
noviachuky
Entrades: 7511
Membre des de: dt. maig 06, 2008 4:05 pm

EntradaAutor: noviachuky » dl. oct. 24, 2011 12:53 pm

MOLT INTERESSANT! M'ha agradat molt i ho he trobat súper encertat! :ok: :ok: :ok:
Jo prenc al matí un got de beguda de soja amb cafè, més que res pq m'ho va recomanar la meva doctora pels fogots, ja no prenc llet en tot el dia, no per res, sino pq a casa nostra tampoc ho han fet mai, si que mengem iogurs i formatge, ummmmmmmm el formatge m'encanta, de tots els tipus!
Quan va ser l'hora d'introduir la llet "normal" al jan li vaig demanar al pediatre si li podia donar beguda de soja i em va dir que cap problema. Ho vaig fer aixi pq feia poc s'havia obert un post aqui parlant de la llet de vaca i els problemes que donava.
Durant el dia doncs mengem iogur per berenar i al sopar molts cops li dono un caserio light (m'agraden més), a la nit ja no pren llet pero si a vegades veu al seu pare que en pren doncs me'n demana i casualment ara teniem desnatada, li donava d'aquesta pero no em feia gaire gracia pq pensava el que tothom pensa pero ja veig que estava equivocada.
No se pero suposo que si tenim una dieta equilibrada i anem alternant aliments no deu ser pas dolent que en jan prengui beguda de soja oi?
Quin rotllo us he fotut!!!!!

Per cert, prenc la Savia de danone pero últimament he trobat al mercadona una que es diu YOSOY, que es produida aqui a catalunya i està la mar de bona. (bueno a mi m'agrada)
Imatge

Imatge
xaviaska

EntradaAutor: xaviaska » dl. oct. 24, 2011 2:11 pm

noviachuky ha escrit:No se pero suposo que si tenim una dieta equilibrada i anem alternant aliments no deu ser pas dolent que en jan prengui beguda de soja oi?

Efectivament, la llet de soja no és dolenta, amb moderació dins una dieta equilibrada, igual que tampoc té res de dolent la llet de vaca desnatada en nens o adults que toleren bé la lactosa!

Si t'agrada la llet de soja, i la prens a gust, endavant! Jo no suporto el sabor de la llet de soja, i tampoc em perdo res nutricionalment.

Si tots sabem els pros i contres de cada cosa, podem escollir el que trobem millor. Però la llet de soja no és millor per a tothom. És millor per a alguns (alèrgia, intolerància...), pitjor per a altres (gust, perillosa en excés), i indiferent per a la majoria. Per tant, un cop informat, que cadascú begui la llet que prefereixi sopesant el gust, la salut i la butxaca, no?
-|-;-|- ||*|| Imatge
Irina
:: dofí
Entrades: 3858
Membre des de: dg. feb. 11, 2007 1:20 pm
Ubicació: Irlanda

EntradaAutor: Irina » dl. oct. 24, 2011 7:38 pm

L'altre dia estava pensant en aixo de la llet... ara no aportare res de nou aqui, nomes es una observacio, pero em pregunto per que s'ha anat reduint l'oferta de llet fresca (a Catalunya)?
Es que recordo que quan era petita (soc de Barcelona ciutat) la llet que preniem a casa era fresca, la que es venia en bosses de plastic i les havies de posar en una jerra de plastic que la mateixa casa et donava: l'Ato, Letona o Granjas la Catalana..., de vegades tambe compravem les ampolles de vidre... recordo que molts cops l'havia de col.lar perque no m'agradava trobar-me els trocets de nata!
i a poc a poc van anar apareixent els tetrabricks i la llet UHT.
Ara per trobar llet fresca nomes tens un parell de marques...
ai! i a Barcelona, al carrer d'en Xucla, a la Granja Viader, tenen llet fresca seva, molt bona (per a les que els agrada la llet fresca... :ok: ) i ja que estem en plan publicitari, la xocolata en pols que venen alla es la millor del mon!!! :r)
neuetes

EntradaAutor: neuetes » dl. oct. 24, 2011 7:58 pm

He estat mirant llets fresques dels supers que tinc a prop de casa (tampoc és questió d'anar a buscar la llet fresca cada dia a l'altra punta de la ciutat!) i només he trobat la llet sencera de la marca LETONA (al super del barri només tenen aquesta marca, serà questió d'ampliar zona). Ostres! quins records que em porta aquesta llet! quan erem petits i el baquer va deixar de vendre llet, era la que ens beviem i anaven amb aquelles botelles de vidre reutilitzables o amb les bosses que diu la Irina (quin gust!). La botella és de 1.5l i la caducitat és d'una setmana (la botella que he vist avui caducava el 1 de novembre), he observat també que a la etiqueta posa que és llet fresca sencera pasteuritzada i homegenitzada ?-) Algú em sabria dir que significa això i quina diferència hi ha amb les llets en UHT?
tombarella
Entrades: 2036
Membre des de: dc. gen. 20, 2010 10:48 pm

EntradaAutor: tombarella » dl. oct. 24, 2011 8:10 pm

Ei! Moltíssimes gràcies a tots i totes per les vostres aportacions al post. Realment ha resultat molt més enriquidor del que vaig pensar i tot! :ok:

Em podríeu fer propostes d'aliments amb calci? Alguns ja els heu citat, com els fruits secs, el sèsam, el broquil, les verdures de fulla verda..., però em costa imaginar com introduir-los de forma habitual en la dieta de la meva filla (bé, a excepció dels fruits secs, que li encanten, és clar!).

Gràcies!
Imatge Imatge

||*||
Nuri g
Entrades: 1046
Membre des de: dv. feb. 05, 2010 3:27 pm
Ubicació: Girona

EntradaAutor: Nuri g » dl. oct. 24, 2011 8:37 pm

Bita ha escrit:Ostres quin post més interessant, quanta informació :ok:
Gràcies <:-) <:-) <:-)
De veritat que em trec el barret per lo elaborat que està >.-<: >.-<:

Em sumo a la Bita... Molt interessant!!!
ImatgeImatgeImatgeImatge
xaviaska

EntradaAutor: xaviaska » dl. oct. 24, 2011 9:28 pm

tombarella ha escrit:Em podríeu fer propostes d'aliments amb calci? Alguns ja els heu citat, com els fruits secs, el sèsam, el broquil, les verdures de fulla verda..., però em costa imaginar com introduir-los de forma habitual en la dieta de la meva filla (bé, a excepció dels fruits secs, que li encanten, és clar!).

Gràcies!

Així, de memòria, et dic el peix amb espines (sardines, naturals o de llauna, etc), i la bleda. Però m'ho miro i te'n dic algun més!
-|-;-|- ||*|| Imatge
tombarella
Entrades: 2036
Membre des de: dc. gen. 20, 2010 10:48 pm

EntradaAutor: tombarella » dl. oct. 24, 2011 9:30 pm

Gràcies, xaviaska!! :ok:
Imatge Imatge

||*||
xaviaska

EntradaAutor: xaviaska » dt. oct. 25, 2011 12:24 am

Bàsicament, ja els hem dit tots. El que més calci porta són tots els lactis, el peix amb espina, calamars, i marisc en general. No en porten tant, els fuïts secs, olives, i algunes verdures, com ara bledes, bròquil, mongetes tendres, endívies, espinacs...
-|-;-|- ||*|| Imatge
entrerius
Entrades: 3452
Membre des de: dv. set. 26, 2008 6:12 pm

EntradaAutor: entrerius » dt. oct. 25, 2011 10:01 am

Molt interessant aquest post. No tenia ni idea del que heu comentat de la llet i el procés per fer-la sencera!!! Ja dic jo que vivim en el món al revés.....

Una observació: l'aprofitament real del calci depèn de molts factors, no tant sols de la ingesta. Una cosa és ingerir productes amb calci i una altra és que el nostre organisme en faci l'assimilació, és a dir l'aprofiti.
L'absorció depèn de molts factors, entre d'altres de la quantitat de fòsfor (que l’inhibeix), de vitamina C i D (que l'afavoreix).......
Una dieta rica en proteïna animal dificulta l’assimilació per la relació sofre-calci que augmenta la seva expulsió per l’orina, i una dieta molt rica en vegetals fa un medi alcalí que també la dificulta.... és a dir lo millor és una dieta equilibrada.

El julivert en cru és una bona font de calci, i degut a la seva composició de fòsfor i de vitamina C, n’afavoreix l’assimilació. Per tant, el proper cop que guarniu un plat amb julivert, mengeu-vos-el, no el deixeu de banda.
El problema és que per menjar-ne 100gr hem de fer servir més julivert que l'Arguinyano :r)

L’aigua “dura” aporta un quantitat considerable de calci. Les algues marines, les figues segues i la farina d’avena.

La Soja porta “antinutrients” que alteren l’absorció d’alguns minerals (ferro, calci, zinc, magnesi i coure) i de les proteïnes, i també porta isoflavones que incideixen en el cicle hormonal. Per una altra banda la major part de productes de soja estan fets amb soja transgènica. Hi ha un gran iterés econòmic darrere els beneficis de la soja.

Està molt bé poder tenir accés a productes d’arreu del món, però hem de pensar que cada zona té els seus propis productes per fer una dieta equilibrada, i els anys d’evolució han donat a la gent de cada regió les característiques adequades per viure saludablement amb la seva dieta.

Torna a “Els aliments”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 1 visitant

Membre de l'AMIC Control OJD Nielsen Hosting i Dominis.cat a CAT1.NET

Recomanem: