::: Com triar escola

Tota l'actualitat a Socpetit i tots els vostres comentaris.
Avatar de l’usuari
Gisela010
:: dinosaure
Entrades: 8013
Membre des de: dc. oct. 13, 2010 9:51 am

::: Com triar escola

EntradaAutor: Gisela010 » dl. feb. 17, 2014 11:12 am

Moltes famílies estan en el procés de tria de l’escola pels seus fills. Triar bé l’escola és una decisió molt important. De triar encertadament depèn que els nens i les famílies hi estiguin a gust, que adquireixin els aprenentatges que seran la base de la seva educació posterior, que es desenvolupin com a persones i com a ciutadans i que tinguin una experiència escolar plena i engrescadora. Ningú coneix al seu fill com els seus pares, i ningú sabrà triar millor l’escola que més els convé. Les famílies han de saber combinar encertadament els aspectes racionals i emocionals d’aquest procés per prendre la millor decisió.

La tria d’escola és un procés important que cal prendre's seriosament però que hauria de ser tranquil i reposat.

Algunes dades abans d’iniciar el procés: El 95% de les famílies que buscaven escola per P3, varen aconseguir plaça a l’escola que varen posar en primera opció al curs 2013-2014.
Aquest número segurament serà més gran en el curs 2014-2015 per què com la població d’aquesta edat segueix decreixent a Catalunya, el desajust entre l’oferta de places i la demanda de les famílies és encara més gran per a les places de P3 que en anys anteriors. Això no és necessàriament així per altres etapes educatives com l’ESO i el batxillerat ni a tots els territoris del país.

A continuació, proposem una sèrie d’aspectes a tenir en compte en el procés de tria d’escola. A efectes pràctics podem dividir el procés en quatre fases:

1.- Definició del tipus d’escola que es busca
2.- Identificació de les escoles candidates
3.- Recollida d’informació
4.- Valoració i contrast de la informació recollida, reflexió i decisió

1.- Definició del tipus d’escola
En aquest punt inicial del procés és aconsellable definir les aspiracions que té la família respecte del seu model d’escola ideal. Aquí s’hi inclouen l’estructura de valors socials i religiosos de la família, experiència escolar dels pares, el tipus d’educació que volen pels seus fills i una projecció de com s’imaginen els seus fills al final de l’escolarització. Aquests primers criteris han de permetre fer una primera tria entre la diversitat d’oferta educativa existent: Escola pública, concertada o privada. Escola laica o escola cristiana. Educació catalana o model d’educació internacional, etc.

Entre els aspectes a considerar per fer la tria n’hi ha de més conceptuals i altres de més pràctics. Com a conceptuals o de principis cal considerar el projecte pedagògic del centre, el projecte lingüístic, les preferències respecte a l’ús de les tecnologies a l’escola, la tutoria i l’atenció a la diversitat i altres aspectes com la participació de les famílies en la gestió o en la vida, de l’escola i la implicació de l’escola al municipi o al barri, etc. Entre els aspectes més pràctics inclouríem la proximitat de l’escola al domicili familiar, la facilitat d’accés aparcaments, transport públic, les instal·lacions, els serveis complementaris de menjador i activitats extraescolars, oferta, etc.

Sovint les famílies tenen un criteri geogràfic o de temps màxim que estan disposats a invertir en els desplaçaments, siguin en transport propi, escolar o públic.

2.- Identificar escoles candidates
Un cop les famílies han definit el model d’escola, comença la tasca d’identificar les escoles que “a priori” compleixen amb aquests criteris. Aquest procés pot tenir una complexitat molt diferent si la família viu en una ciutat i especialment a l’àrea metropolitana de Barcelona, on hi ha una oferta molt extensa, o si viu a comarques on sovint les opcions són més reduïdes.

Si l’opció preferida és escola pública o concertada apareix tot seguit la pregunta sobre la zona escolar, el barem i els punts que cada família té per a quines escoles. Durant els anys on la demanda de places era igual o superior a l’oferta educativa, el barem era un element clau en el procés de decisió. La pregunta no era, tot i que ho podia ser, quin tipus d’educació vull pels meus fills, si no: de les escoles on hi ha alguna possibilitat de tenir plaça, quina poso en primer lloc de la llista? El procés era eminentment tàctic i possibilista. Això està canviant en els darrers anys. Actualment hi ha més oferta que demanda de places en molts pobles i barris. Quan la demanda és inferior a l’oferta, les famílies tenen moltes més opcions possibles per triar l’escola pels seus fills.

3.- Recollida d’informació
Aquesta és la part més laboriosa del procés de tria d’escola.
Aquest procés el podríem dividir en tres parts:

- Recollida d’informació pública i contacte amb informadors
- Jornades de portes obertes
- Entrevista personal

Recollida d’informació pública i contacte amb informadors de confiança

Un cop la família ha elaborat la llista d’escoles candidates, el més recomanable és entrar a la pàgina web de les escoles per recollir la informació pública sobre l’escola i esbrinar alguns temes pràctics com les dates de les jornades de portes obertes i presentacions d’escola, així com les dades de contacte per concertar una entrevista.
La visita a la web ens permet accedir als dos punts següents: trobar les dates de portes obertes i demanar visita.
L’estil de la pàgina i els projectes que expliquen són un bon reflex del tarannà de l’escola. Si està disponible, cal llegir detingudament el projecte pedagògic que explica, com entén la pràctica pedagògica i quins són els seus trets específics i diferencials. Un altre recurs interessant d'informació poden ser les pàgines de Facebook i Twitter de les escoles.

A més, si és possible, cal tenir informació de persones que estan en contacte directe amb les escoles preseleccionades; això sol ser una font molt valuosa d’informació per a moltes famílies. En la tria d’escola el boca-orella és el canal més utilitzat.
Solen ser persones de confiança que ens donaran informació no interessada encara que basada en la seva pròpia experiència i, per tant, pot ser una mica esbiaixada.

Trobarem el contacte dels antics alumnes, si hi ha xarxa d'antics alumnes, persones que coneguem d'altres entorns i que ens puguin informar

Jornades de Portes Obertes

Progressivament, la major part d’escoles solen organitzar jornades de portes obertes per donar a conèixer l’escola a les famílies interessades i organitzar una acollida de les famílies interessades més preparada i curosa. És una oportunitat molt eficient d’obtenir informació de primera mà de l’escola per part dels mestres i l’equip directiu, i cada cop més dels alumnes i les famílies. Per moltes escoles, les jornades de portes obertes són una ocasió per obrir l’escola al barri i aprofiten per organitzar activitats d’interès per a les famílies i donar a conèixer la seva oferta de serveis. En alguns casos són autèntics “happening” treballats amb molt esforç i dedicació.

Entrevista personal

L’entrevista personal amb el responsable de captació d’alumnat o amb la direcció de l’escola és l’element més important en el procés de la tria. Si s’ha pogut reunir força informació de forma anticipada i s’ha avançat en el procés de reflexió, l’entrevista personal serà molt més profitosa.

Tot i que sovint els aspectes pràctics són els que més preocupen les famílies, és en aquesta entrevista personal on es poden demanar detalls sobre els quals definíem com aspectes més conceptuals. A continuació proposem un llistat de temes que caldria cobrir en aquesta entrevista: projecte pedagògic; caràcter propi i enfocament del tema espiritual i religiós en el cas de l’escola cristiana; tutoria, exigència acadèmica i atenció a la diversitat; tractament de les llengües; projecte tecnològic, equipaments i enfocament a la tecnologia; orientació psicopedagògica i acreditacions de qualitat; claustre de mestres i equip directiu; aspectes pràctics: instal·lacions, serveis complementaris, informació per la preinscripció.

4.- Valoració i contrast de la informació recollida, reflexió i decisió
Un cop recollida la informació i analitzada, és el moment de prendre la decisió de tria de l’escola. Encara que es puguin posar diverses opcions i ordre de preferència, si la família té clara la seva opció, cal lluitar per aconseguir-la. Comunicar a l’escola la decisió abans de què es tanqui el termini sol ser una bona opció per què l’escola ens acompanyarà en la resta del procés de matriculació.

Ànims i bona tria.

Font: ACPG / Montserrat Oliveras. Directora d’Educaweb http://www.educaweb.cat

Imatge
ELE
:: granota
:: granota
Entrades: 235
Membre des de: dj. gen. 16, 2014 12:34 pm

Re: ::: Com triar escola

EntradaAutor: ELE » dl. feb. 17, 2014 9:24 pm

Q interessant!!!

Torna a “Actualitat a Socpetit”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 6 visitants

Membre de l'AMIC Control OJD Nielsen Hosting i Dominis.cat a CAT1.NET

Actualitat ::