"El cas Obregón repugna però si una parella no pot tenir fills, que una germana ajudi molta gent no ho veuria malament"

Tota l'actualitat a Socpetit i tots els vostres comentaris.
Avatar de l’usuari
Toni
:: dinosaure
Entrades: 6055
Membre des de: dc. abr. 23, 2003 12:23 pm
Ubicació: Bcn
Contacta:

"El cas Obregón repugna però si una parella no pot tenir fills, que una germana ajudi molta gent no ho veuria malament"

EntradaAutor: Toni » dj. març 30, 2023 8:50 am

La professora de Dret Civil de la UPF Esther Farnós afirma que una regulació evitaria casos com el de l'actriu

"El cas Obregón repugna, però si una parella no pot tenir fills i no ha aconseguit adoptar, que la germana d'un d'ells els ajudés, molta gent no ho veuria malament". La professora de Dret Civil de la Universitat Pompeu Fabra Esther Farnós s'ha expressat així en declaracions a l'ACN per exemplificar que la gestació subrogada genera una casuística diversa i complicada, i que "posar tots els casos al mateix sac és problemàtic". Tot plegat després que hagi transcendit que l'actriu Ana Obregón, de 68 anys, ha esdevingut mare d'intenció d'una nena obtinguda per gestació subrogada a Miami. Farnós admet que es tracta d'un tema "complex", però afegeix que una regulació permetria evitar casos com el de l'actriu.

El govern espanyol no preveu cap legislació a l'entorn d'aquesta qüestió, i ben al contrari, tant membres del PSOE com d'Unides Podem s'hi han mostrat contraris. Avui mateix, el ministre de la Presidència, Félix Bolaños, ha recordat que la gestació subrogada no és legal a l'Estat. "A Espanya els ventres de lloguer estan prohibits per la nostra llei, perquè els cossos de les dones ni es lloguen ni es compren per satisfer els desitjos de ningú".

Encara més, un altre exemple de la postura del govern espanyol a l'entorn de la qüestió el dona la mateixa reforma de la Llei de l'avortament, que afirma que la gestació subrogada és "violència reproductiva".

Però per a la també col·laboradora de l'Observatori i Bioètica i Dret de la Universitat de Barcelona, el problema és que mentre la legislació espanyola prohibeix la pràctica, els fills de mares subrogades que famílies espanyoles aconsegueixen a països on està permesa acaben essent regulats a l'Estat, com serà el cas de la nova filla d'Ana Obregón, que ha esdevingut mare d'intenció amb 68 anys.

La qüestió de l'edat és important, segons subratlla Farnós. Una regulació hauria de preveure tant una edat mínima de la mare subrogada, "que hauria d'anar més enllà dels 18 anys", com una edat màxima de la mare d'intenció, i en aquest sentit la professora de dret civil recorda que, a Espanya, no es pot superar una edat determinada per accedir a la reproducció assistia, i l'edat màxima per adoptar un nen és de 45 anys.

De fet, hi ha molts països que sí tenen regulada aquesta situació, algunes de les quals marquen edats i altres requisits "per evitar que una dona en pugui fer la seva activitat vital". Per exemple, es demana que la dona tingui fills previs, que només pugui fer una gestació subrogada un o dos cops a la vida "per evitar una mercantilització de la pràctica" o que la parella aporti el material genètic. En definitiva, "que hi hagi un control públic, que és el que no passa als Estats Units", on la situació s'assembla més a una pura transacció comercial.

Una regulació, afegeix Farnós, permetria tenir "més arguments" per "impedir que els casos que venen de fora s'acabin regularitzant". Perquè a parer de Farnós, aquest és el problema, que l'actriu aconseguirà regularitzar la situació de la nena, quan hauria estat impossible que ho fes per altres vies com l'adopció.

Mentrestant, la Conferència de la Haia sobre Dret Internacional Privat treballa des de fa anys en l'elaboració de directrius globals perquè hi hagi unes normes comunes que evitin casos com aquests, normes que de moment no han vist la llum.

Finalment, una altra dimensió ètica que caldria regular, és si els nens subrogats podrien o no conèixer la mare biològica, un debat que, a Espanya, es genera també amb els fills de donants de gàmetes, que són anònims. Farnós explica que tampoc en aquest aspecte hi ha unitat de criteri a les legislacions vigents, amb contractes en què el nen podrà conèixer-la i contractes en què no.

En tot cas, Farnós creu que "si es regulés a nivell domèstic, amb una regulació molt garantista i de mínims, evidentment no es podria cobrir tota la demanda, però una part sí, i com a mínim la legislació seria més sensata i no tindríem la situació hipòcrita que tenim ara".


Font: ACN Barcelona

Imatge
AnnaRoig
Entrades: 1
Membre des de: dv. març 31, 2023 3:05 pm

Re: "El cas Obregón repugna però si una parella no pot tenir fills, que una germana ajudi molta gent no ho veuria malame

EntradaAutor: AnnaRoig » dv. març 31, 2023 3:07 pm

Es increïble que la llei no protegeixi un nen que només ha estat engendrat per sanar el dol d'una persona que ja està a la tercera edat. Entenc que aquesta dona estigui malament per la mort del seu fill però la solució no es comprar-ne un altre. S'hauria de legislar per protegir aquests menors, no hi ha dret! :ufs:
Avatar de l’usuari
Tànit
:: granota
:: granota
Entrades: 209
Membre des de: dv. oct. 09, 2015 8:21 pm

Re: "El cas Obregón repugna però si una parella no pot tenir fills, que una germana ajudi molta gent no ho veuria malame

EntradaAutor: Tànit » dl. abr. 03, 2023 11:52 am

Suposo que es un tema molt complicat que té un component moral i emocional molt fort que crec que va més enllà de la llei.

En el cas de l'Anna Obregon sembla que hi ha dos fronts oberts, la maternitat subrogada,que sembla que és la que està donant més "guerra" i que curiosament es una cosa que fa temps que existeix i que la Obregón no és la primera ni será la última famosa que es valdrá d'aquesta forma de reproducció, pel que sigui que ho hagi fet aquesta senyora es pitjor que que ho hagin fet altres famosos com la baronesa Thissen, Ricky Martin, Miguel Bosé, Jaime Cantizano,... no té sentit que la gestació subrogada es reguli de forma estatal si el meu pais la prohibeix (com es el cas d'spain) m'en vaig als EUA i ja ho regularitzará la burocràcia. i ja no parlem si aquesta gestacio no es du a terme en un país del primer món on més o menys es poden garantir els drets i el benestar de la mare gestant si no en un del tercer món on els drets de les dones moltes vegades ni tant sols existeixen.
Per mi, personalement la gestació subrogada es un dilema moral tant fort com el dret de l'abort o l'eutanàsia mai ens posarem d'acort per més que es reguli, el que si trobo important es que si es permet sigui sempre garantint el benestar de la mare gestant (tot i el risc que sempre suposa un embaras) i que es faci de forma voluntaria i lliure.
¿Quina és la forma correcta de tenir fills? ho dic per que gracies a la facilitat de conciliar que hi ha al nostte pais, cada vegada som mares més grans i per tant cada vegada necessitem més de tecniques de reprod. assistida, em pregunto que pensaven fa 40 anys de la reproduccio assistida, de la donació d'esperma o d'ovuls, fins i tot d'embrions, i quanta gent d'aquest forum hem pogut ser pares gràcies a una FIV o a una ovodonació o a una donació d'esperma....

A més de la gestació subrogada parlem d'una persona que es mare a l'edat de ser àvia (de fet quan jo vaig neixer la meva avia era més jove que aquesta senyora i el meu pare també es avi essent més jove que ella (i jo no sóc una mare jove), per mi aquí el dilema moral es encara més fort que a la gestació subrogada perque estem parlant dels drets i necessitats d'un menor que entenc que es el que hem de protegir, i si, és cert aquetas nena en concret tindra una cuidadora i totes les necessitats cobertes,..¿totes? això es el que hauriem de poder discutir,.. però qui em diu que el fill d'una parella de ...posem 30 anys (ni molt joves nimolt grans) té les necessitats emocionals més cobertes que les d'aquestes nenes, no estem farts de veure nens al parc amb els seus pares i/o mares conectats al telefon i sense ni mirar als seus fills?
¿Quina és l'edat correcta per a tenir fills?


Amb tot això vull dir que es molt fàcil opinar des del sofá de casa, que des del punt de vista de mare de familia normotípica penso que mai ho faria una cosa així jo. Però després em calço les meves propies sabates de fa 2 anys enrere despres d'estar 7 anys buscant un bebè, no se si hagues firmat per una gestació subrogada si economicament m'ho hagues pogut permetre i tampoc tinc clar fins a quina edat hagués insistit en seguir buscant.

Torna a “Actualitat a Socpetit”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 4 visitants

Membre de l'AMIC Control OJD Nielsen Hosting i Dominis.cat a CAT1.NET

Actualitat ::