Acceleració de curs

P3 P4 i P5 educació a l'escola i a casa.
MarionCole
:: papallona
Entrades: 113
Membre des de: dg. feb. 09, 2014 10:37 pm

Acceleració de curs

EntradaAutor: MarionCole » dl. jul. 16, 2018 9:18 am

Bon dia,

Vaig escriure això dins de l'apartat d'altes capacitats. Era un fil una mica antic i potser per això no he obtingut cap resposta... de manera que em permeto la llibertat d'encetar un tema nou.

Tenim una nena de 8 anys i un nen de 4 anys i 5 mesos. Ja quan el nen feia P2 a la llar ens deien que el nen (nascut a principis de febrer) anava molt avançat respecte la resta de companys. A P3 va ser l'escola la que ens va proposar fer els tests WPPSI i BADyG. Se li van fer al febrer. Vam tenir reunió amb l'escola i l'EAP el mes de març i ens van dir que la observació del nen i els resultats animaven a posar al nen un racó "d'enriquiment". Nosaltres anàvem sense cap idea concreta del que calia fer amb el nen. Només sabem que efectivament el nen va molt avançat respecte al nivell estàndard de P3. Ens van dir que com que els resultats apuntaven cap a la precocitat però no eren 100% concloents (WPPSI normal i BADyG disparat) que fins al cap de 2 anys no podrien repetir el test. Que al cap d'aquests dos anys li repetirien i que segons el que sortís que prendríem altres mesures com aprofundiment curricular, etc.

Entre abril i juny el racó de l'enriquiment va estar instal·lat a l'aula. Em vaig entretenir un dia a mirar les joguines que hi havia i em van semblar bé. La mestra ens comenta que el nen s'hi acosta, junt amb un parell de criatures més. La qüestió és que en una entrevista més a fons amb la mestra, ella ens reconeix que algunes de les joguines estan fetes perquè un adult guiï els nens i que ella no s'hi pot dedicar perquè té 16 realitats més a l'aula (té tota la raó del món i ja ho intuíem). De manera que la mesura, a nosaltres, ens sembla insuficient si no hi ha almenys durant unes horetes a la setmana un adult que s'hi entretingui. Ho sé perquè sé que el meu fill ha fet grans salts "mentals" quan jo o el seu pare li hem ensenyat com es feia alguna cosa i després ell ha tret les seves conclusions i tira sol. És a dir, un nen no explota les seves capacitats sol com un mussol, sino que necessita, un dia o altre, un adult que l'acompanyi una estona.

A més a més, en acabar el curs el nen porta els treballs de l'escola. Les coses que li toca fer per edat cronològica i el que ell pot fer estan a anys llum. Com que volia fer un quadernet d'estiu com la seva germana li vaig comprar el quadernet dels nens que enguany han acabat P5 i l'ha fet sense problemes.

Ens vam angoixar una mica, perquè si fins d'aquí a dos anys no es poden repetir les proves... vol dir que li farien les proves a finals de P5... Ha de passar per tot un preescolar... No ho veiem realista.

De manera que parlant-ho amb el meu marit hem pensat demanar a l'escola que en comptes de fer P4, que aquest any comenci P5. Saltaria de P3 a P5. Ho demanarem aquesta setmana mateix. Per la música de les reunions que hem tingut intuïm que no és una mesura que entusiasmi els docents, però el nostre fill, tot i que és mogut, és perfectament capaç de relacionar-se amb nens de 5 anys. A més a més és de principis de febrer, i la relació amb nens més grans seria un estímul constant i potser ni faria falta un racó de l'enriquiment. Pensem que fer-ho ara i no esperar a primària ho faria tot com més normal, no? Ell no se n'adonaria, no caldria donar-li explicacions ni dir-li que és més llest. És una mesura barata (no requereix una persona al seu costat per guiar-lo en el racó de l'enriquiment, que és el que inicialment volíem demanar) i ell encara no ha fet grans vincles amb les criatures de la seva classe.

He llegit la guia de les altes capacitats (tapa verda) de la Generalitat i no demanen cap puntuació concreta en el test WPPSI per fer una acceleració. La guia es mostra completament a favor d'aquesta mesura i anima a aplicar-la en casos de "precocitat" (seria el cas del nostre fill, perquè amb 4 anys encara no es pot dir que sigui talentós ni superdotat).

Algú s'hi ha trobat durant el preescolar i li han posat problemes?

Gràcies per llegir-me.
Maria V.
:: conillet
:: conillet
Entrades: 351
Membre des de: dl. des. 05, 2011 12:22 pm

Re: Acceleració de curs

EntradaAutor: Maria V. » dt. jul. 17, 2018 10:57 am

Bona idea. Al cap i a la fi, només tindria tres mesos menys que els nascuts el desembre anterior. Si de cas, el problema és que, tot i haver-lo avançat un curs, és possible que el treball escolar de P5 li sigui massa fàcil, si ara ha fet sense problemes un quadern previst per als qui ja han acabat P5. Els mestres no són partidaris de fer-los saltar cursos perquè en l'aspecte emocional acostumen a tenir la maduresa de l'edat cronològica i els costa d'entendre's amb nens més grans, però en el cas del teu fill només serien tres mesos. Sembla raonable.
Trobo molt encertat que li hagueu facilitat el quadern de vacances de P5. Va bé que a casa faci exercicis (divertits) de nivells més avançats que els de l'escola. Els meus fills, a 4 anys, sabien llegir (tant l'un com l'altra havien pres la iniciativa d'aprendre'n; les mestres, amb la segona, ens van renyar dient que l'havíem forçat, cosa totalment falsa). Però després a classe no s'avorrien perquè van tenir mestres que, quan ja tenien fets els exercicis dels altres, els en donaven uns quants de més difícils. És clar que el teu nen potser és molt més precoç que ells. Quan els meus eren petits, aquestes coses no es miraven com avui dia.
MarionCole
Entrades: 113
Membre des de: dg. feb. 09, 2014 10:37 pm

Re: Acceleració de curs

EntradaAutor: MarionCole » dt. jul. 17, 2018 1:06 pm

Hola Maria, gràcies per respondre'm!

Això de fer coses a casa per a nens més grans és una cosa que ens va fer pensar una mica, ho vèiem com "agreujar el problema". Fins i tot ho vam consultar amb un psicopedagog conegut nostre: si ens demana coses que per edat no li toquen, què fem? Ell ens va dir que li havíem de donar el pinso que reclamés. Però és que realment no fer-ho és com tallar-li les ales, és inevitable. Qualsevol que hagi tractat amb un nen d'aquests crec que ho sap.

Hem anat a parlar amb la directora de l'escola (el psicopedagog i la mestra són de vacances) i diu que contactarà amb la inspecció d'ensenyament. Valorant tots els pros i els contres ella es planteja el tema dels ràtios. En cas que l'acceleréssim, aniria a una aula amb 27 nens, que és el màxim... No sé si algú té fills escolaritzats a infantil amb una ràtio tan alta...

La meva filla ha fet segon de primària i eren 26. No hem tingut cap problema, però la meva filla no té cap "necessitat especial", ha estat molt ben atesa i és molt feliç, amb l'aula plena de nens i nenes. Té on triar i remenar. No sé què passaria si hagués necessitat alguna atenció especial amb una ràtio tan alta.

Torna a “Educació Infantil”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 1 visitant

Membre de l'AMIC Control OJD Nielsen Hosting i Dominis.cat a CAT1.NET

Recomanem: