Llibres per començar a aprendre a llegir

P3 P4 i P5 educació a l'escola i a casa.
Avatar de l’usuari
mireiafor
:: girafa
:: girafa
Entrades: 2876
Membre des de: dl. oct. 29, 2007 3:53 pm
Ubicació: El maresme

EntradaAutor: mireiafor » dc. jul. 16, 2008 7:44 pm

Pel que he vist al cole de la meva filla fan així:

En primer lloc això d'ensenyar per síl.labes s'ha acabat, ara ensenyen per fonemes així que a la lletra "M" no li dius "eme" sinó "mmmm".

En general comencen per les vocals, i no precisament per l'ordre que nosaltres coneixem (a,e,i,o,u) sinó per les que són més fàcils de pronunciar que si no recordo malament són la "i u la "u". La resta de lletres les introdueixen amb les inicials dels noms dels nens de la classe.

El tipus de lletra que comencen a fer servir és la de pal (majúscules) i per últim la lligada (minúscules).

El que sí és vital és que tot aquest ensenyament sigui un joc així no se'ls fa pesat d'apendre.

A reveure!!
Imatge

Imatge
Avatar de l’usuari
galarina
:: zebra
:: zebra
Entrades: 1900
Membre des de: dj. nov. 01, 2007 4:01 pm
Ubicació: Osona

...

EntradaAutor: galarina » dc. jul. 16, 2008 8:17 pm

Tal com ja t'han dit, s'aprèn amb lletra de pal (majúscula) i posteriorment s'introdueix la lligada (a finals de P5). I normalment a tot arreu fan el mètode fonètic (dir les lletres pel so que fan, no pel seu nom).
Imatge
Aquest és el post d'en Marc:
viewtopic.php?f=36&t=4521

Imatge

Aquest és el post de la Bet:
viewtopic.php?t=4492
Avatar de l’usuari
TXETA
:: dofí
:: dofí
Entrades: 3580
Membre des de: dv. ago. 03, 2007 12:54 pm

EntradaAutor: TXETA » dj. jul. 17, 2008 8:00 am

Bon dia!!!

Sóc mestra d'infantil, a veure si et puc fer un cop de ma. Com molt bé han dit per aqui, el mètode que es fa servir a les escoles és el fonètic, per tant oblideu-vos del ma, me, mi mo mu. Pre tal de conèixer les lletres i el seu so corresponent, a l'escola treballem a partir dels noms dels nens de la classe, per tant la P no és la pe sinó la lletra del Pau. Podries fer un petit abecedari amb les fotos dels nens de la classe de la teva nena (normalment sempre fan una de grup que potser tens, l'escaneges i ja està). Com que no et sortiran totes les lletres pots aprofitar alguna cosa que li agradi molt ( dibuixos, animals,...) i acabar de fer l'abecedari amb aquestes fotos. També li pots posar el nom a sota amb lletra de pal, sobretot.

Per cert, quants anys té la teva nina?

Més coses....

La lectura i l'escriptura és un procés que va lligat i que normalment es fa alhora.

Llibres per començar a iniciar-se a la lectura:

* Sobretot en lletra de pal, veuras molts llibres i contes molt atractius però en lletra d'imprempta.... oblida-ho!

* l'editorial COMBEL té dues col.leccions, una de contes tradicionals i una altra d'historietes. Classifica els llibres en tres: el pas, el trot i el galop. Per iniciar-se agafa la col.lecció del PAS, més endavant ja estarà preparada per seguir.

* L'editorial TEIDE té una col.lecció que també t'anirà de perles, ja que hi ha frases molt curtetes i a més a més al darrea t'explica la història.

Els llibres amb pictogrames els va molt bé, em refereixo a aquells que intercalen lletra (de pal) amb dibuixos.

Us poso enllaços on trobareu els llibres, més que res perquè els tingueu vistos i quan aneu a comprar-los els trobeu de seguida. A l'abacus en tenen un munt.

http://www.pequesconmarcha.com/?page_id=963
http://www.rinconsolidario.org/palabras ... libros.htm (el de l'aneguet lleig)



Recorda que la lectoescriptura és un procés i com a tal necessita el seu temps, i cada nen necessita un ritme específic, per tant no passa res si els companys ya llegeixen o al revés. Cal estar madurativament preparats per iniciar-se en aquest procés.

Si necessiteu alguna cosa més només l'heu de demanar.

Espero haver estat d'ajuda! :ok:
Imatge
Imatge
ImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatge
Avatar de l’usuari
TXETA
:: dofí
:: dofí
Entrades: 3580
Membre des de: dv. ago. 03, 2007 12:54 pm

EntradaAutor: TXETA » dj. jul. 17, 2008 1:33 pm

Vigila però amb les paraules que li poses, que el que llegeix i el que s'escriu sigui igual. M'explico: ELEFANT comença per e però es pronuncia ALAFANT. Com a model no li posis, si ella et pregunta li gius que hi ha lletres que enganyen, com la O/U. :ok:

Quan diem lletra de pal volem dir majúscules. ;-)

Quan tingui una estoneta et poso més referències de llibres i enllaços per treballar i jugar amb els més petits >.-<:
Imatge
Imatge
ImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatge
Avatar de l’usuari
TXETA
:: dofí
:: dofí
Entrades: 3580
Membre des de: dv. ago. 03, 2007 12:54 pm

EntradaAutor: TXETA » dv. jul. 18, 2008 8:42 pm

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

DONS ENCARA HO TENS MÉS FÀCILS QUE ELS DE BARCELONA!

:-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D
Imatge
Imatge
ImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatgeImatge
Avatar de l’usuari
djiluga
:: zebra
:: zebra
Entrades: 1913
Membre des de: dt. abr. 22, 2008 9:34 am
Ubicació: El Maresme
Contacta:

EntradaAutor: djiluga » dt. jul. 29, 2008 8:36 pm

Hola!
Jo també sóc mestra.
Amb una nena tan petitona i tan interessada en les lletres jo treballaria globalment. O sigui llegint les etiquetes (aquí posa aigua, o coca-cola, o suc), llegint/escrivint els noms de familiars amics, els títols dels contes i escrivint-li les paraules que ella preguntés.
La part analítica (lletra per lletra), la treballarà de ben segur a l'escola, i en tot cas si també ho treballes a casa anomena-li la lletra pel seu so i no pel seu nom (per exemple la "ssss" i no la "essa") perquè és així com ho començarà a aprendre.
I com t'ha dit tothom, a l'escola es comença a treballar en lletra de pal per passar després a lletra lligada. De totes maneres, a casa "mirant" paraules globalment es poden observar tot tipus de lletres i veure que n'hi ha de diferents.
ImatgeImatgeImatge
pucpuc
:: zebra
:: zebra
Entrades: 1394
Membre des de: dc. maig 21, 2008 6:51 pm
Ubicació: catalunya

EntradaAutor: pucpuc » dv. ago. 08, 2008 10:08 am

hola jo soc mestre d'educacio especial

i estic d'acord amb la djiluga, i treballaria tambe de manera global.
Avatar de l’usuari
djiluga
:: zebra
:: zebra
Entrades: 1913
Membre des de: dt. abr. 22, 2008 9:34 am
Ubicació: El Maresme
Contacta:

EntradaAutor: djiluga » dg. ago. 10, 2008 8:17 pm

pucpuc ha escrit:hola jo soc mestre d'educacio especial

i estic d'acord amb la djiluga, i treballaria tambe de manera global.


Ei PucPuc, doncs jo també sóc mestra d'educació especial, tot i que tant treballo a l'aula d'ed. especial com a aules de primària!
ImatgeImatgeImatge
peixetdelmar
Entrades: 1
Membre des de: dl. juny 03, 2013 9:22 am

Re: Llibres per començar a aprendre a llegir

EntradaAutor: peixetdelmar » dc. nov. 04, 2015 11:38 am

Hola,
Moltes gràcies pels vostres consells.
TXETA, moltes gràcies a tu també per les recomanacions de lectura i enllaços.
Voldria treballar més amb la meva filla, reconec que tinc una mica d'obsessió en el tema que aprengui a llegir quan toqui però en que gaudeixi fent-ho i en sigui una bona lectora.
Em pots donar més enllaços i/o recomanacions?
Mil gràcies!
Sònia
Avatar de l’usuari
Jomateixa82
:: cèrvol
:: cèrvol
Entrades: 584
Membre des de: ds. maig 02, 2015 2:54 pm

Re: Llibres per començar a aprendre a llegir

EntradaAutor: Jomateixa82 » dg. juny 24, 2018 11:23 pm

Hola!!

A quina edat es comença a llegir i escriure? A la meva nena li interessa força el tema llibres, té tres anys així que considero que és aviat, però vull estar preparada quan arribi el moment per saber quins llibres li puc comprar etc.

En castellà m'han dit que hi ha un llibre fonètic que es diu el gallo rayo que va molt bé per aprendre el só de les paraules, però no en trobo cap d'aquest estil en català. Algú en coneix algun?

Torna a “Educació Infantil”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 3 visitants

Membre de l'AMIC Control OJD Nielsen Hosting i Dominis.cat a CAT1.NET

Actualitat ::