infants superdotats o altes capacitats

ja no som tant petits!!
Girafa
Entrades: 2
Membre des de: dl. feb. 19, 2018 6:34 pm

Re: infants superdotats o altes capacitats

EntradaAutor: Girafa » dl. feb. 19, 2018 7:14 pm

Per cert, nosaltres les proves les vam fer amb un professional q ens van recomanar desde la fanjac, vam tenir després reunió amb l'EAP del centre concertat on estudia i van acceptar totes les proves, els plans d'adaptació q proposava la psicòloga, etc. Amb l'EAP no vam tenir cap problema, el problema realment és el total desconeixement q hi ha de les aacc per part dels mestres i educadors
MarionCole
:: papallona
:: papallona
Entrades: 113
Membre des de: dg. feb. 09, 2014 10:37 pm

Re: infants superdotats o altes capacitats

EntradaAutor: MarionCole » dj. jul. 12, 2018 9:42 am

Bon dia, he vist aquest fil d'aquí i voldria saber si algú s'ha trobat en la mateixa situació.

Tenim dos fills, una nena de 8 anys i un nen de 4 anys i 5 mesos. Des de que el nen tenia 2 anys justos que vam començar a veure coses puntuals que atribuïem a les genialitats que tots els nens tenen de tant en tant. A mesura que el nen va anar creixent vam veure que no eren casualitats i quan va començar P3 la mestra, el psicopedagog de l'escola i la tècnica de l'EAP ens van proposar de fer-li el test WPPSI i el BADyG.

Va fer el test quan tenia 4 anys justos i va sortir un resultat WPPSI de 90 (sabem que entra dins de la normalitat però coneixent el nen ens va sorprendre a tots per baix) i en canvi uns resultats del BADyG elevadíssims.

Com que eren uns resultats molt desequilibrats, l'EAP va dir que no podíem dir que estiguéssim davant d'un nen amb altes capacitats, però com que no era un resultat estrany en un nen de 4 anys ens van proposar d'instal·lar un racó amb jocs més avançats perquè ell pogués estar-s'hi estones amb altres nens de la classe que també hi estiguéssin interessats.

Parlant amb la mestra hem arribat a la conclusió que els jocs del racó estan molt bé però que tenen un aprofitament limitat si no hi ha un adult allà amb el nostre fill i els nens que s'hi acosten. La mestra, que té 16 nens més a l'aula amb necessitats diferents, no s'hi pot dedicar tot el que creiem que s'hi hauria de dedicar. A més a més, el nen em va demanar un quadernet d'estiu per fer-lo com la seva germana, li vaig comprar el dels nens que han acabat P5 i el va fer en tres dies (ell ha acabat P3).

Veiem que el nen va molt avançat respecte de la classe, i així ens ho diu la mestra. Llegeix com un nen de 8 anys, escriu gairebé perfecte, fa problemes molt bàsics de suma i resta mentalment... amb el seu pare tampoc veiem un ambient molt estimulant a la classe, ell és un nen juganer i feliç, però hi ha molt pocs nens amb els quals veiem que ell s'hi pugui entendre. Penseu que hi ha molts nens que van al CDIAP per poder parlar bé, i per poder-te relacionar sempre busques els que parlen com tu.

Total que volem proposar a l'escola una acceleració d'un curs i que en comptes de començar P4 que comenci P5. A favor, que el nen és de principis de febrer, que la pròpia escola reconeix que el nen va més avançat i que almenys els resultats del BADyG van sortir gairebé màxims en tots els ítems. En contra... que el WIPPSI no va sortir elevat.

Algú ho ha proposat i l'escola li ha posat problemes? Necessitaríem un dictamen alternatiu que confirmés les altes capacitats? Pel que fa a la part emocional del nen, que fa patir sempre quan es parla d'acceleracions, és un nen bastant madur, molt mogut i juganer, i no creiem que tingués grans problemes.

Gràcies per llegir-me
neuetes
:: dinosaure
Entrades: 5531
Membre des de: dj. oct. 09, 2008 5:54 pm

Re: infants superdotats o altes capacitats

EntradaAutor: neuetes » dj. jul. 26, 2018 8:51 pm

Hola MarionCole,

Normalment les identificacions en altes capacitats es fan a partir dels 6 anys (alguns centres fins i tot als 8 o als 12) per descartar precocitat, m'explico:

Dins dels món de les altes capacitats n'hi pot haver de dos tipus.
-Superdotació: és quan tots els recursos intel.lectuals presenten un grau molt elevat d'execució.
o
-talents, que poden ser simples o compostos. És a dir, que hi ha una diferència quantitativa i qualitativa en un aspecte concret de la intel.ligència (capacitat lògica, verbal, matemàtica, etc...) o en varis que es convinen.

I també podem parlar de precocitat , que és evolutiu i correspon a les diferències individuals en quan al desenvolupament de cada nen comparat amb els seus iguals (cada nen té el seu ritme a caminar, menjar sol, controlar esfinters, etc, doncs igual en coses com la lateralitat, lectoescriptura, psicomotricitat, pensament lògic, matemàtic, visual etc). La precocitat no és un patró estable com els talents o la superdotació, sinò que a la llarga les capacitats individuals s'equilibren amb els seus iguals.

Per això, el CI és una dada empírica més de les moltes que s'han de valorar dins del món de les altes capacitats.

En quan a les acceleracions. L'acceleració pot ser una solució però no és la única, dependrà de cada infant i del que realment necessiti.
Jo he vist acceleracions de curs, no en nens i nenes d'infantil, sino en nens i nenes més grans, cap a segon i tercer de primària. I tots aquests nens i nenes estaven identificats en altes capacitats, tant per l'EAP de l'escola com per un centre privat i per aconseguir aquestes acceleracions els pares van lluitar molt per aconseguir-la (hi ha molt de desconeixement en AACC, inclús entre els professionals) i s'han trobat alguna resistència tant del professorat com inclús del propi EAP que gairebé ho engega tot a rodar. He viscut un parell de casos molt propers i les acceleracions es fan individualment i de forma paulatina, no un curs de cop: el primer trimestre es fa el curs que toca i dos assignatures del curs superior, el segon trimestre més assignatures i el tercer ja al curs i companys superior.

La teva filla gran és altes capacitats?
MarionCole
:: papallona
:: papallona
Entrades: 113
Membre des de: dg. feb. 09, 2014 10:37 pm

Re: infants superdotats o altes capacitats

EntradaAutor: MarionCole » dl. set. 10, 2018 11:27 am

Hola Neuetes!

Moltes gràcies per escriure'm, i disculpa que hagi trigat tant en respondre! Gràcies per la informació!

Ja sabíem que no es podia parlar d'altes capacitats en un nen tan petit. De fet, evito posar aquesta etiqueta. Els resultats apunten cap a una capacitat elevada que no sabem si acabarà en precocitat o en superdotació (les puntuacions eren altes en tot). Tot i amb això hem tingut en compte moltes altres qüestions: veiem que realment hi ha una diferència entre el que ell sap fer i el que és capaç d'entendre i el que faria a P4. També veiem que és un nen de principis de febrer i que no té cap problema en relacionar-se amb nens de totes les edats. I finalment també hem tingut en compte que saltant-se P4 i passant a fer P5 queda encara dintre de l'educació infantil, on el joc encara és important. Potser no ens haguéssim atrevit a fer la proposta si el salt hagués estat per passar directament a la primària, o bé si fos un nen del mes de novembre... Ha sigut una barreja de moltes coses, perquè cada cas és un món.

El cas és que, molt sorprenentment, la setmana passada vam tenir una reunió amb l'EAP i l'escola i ells tampoc hi veien cap problema. Només objectaven el tema emocional. Tenen raó i fan bé de posar-lo a sobre de la taula, però per això és millor fer el salt ara que encara farà infantil. ja ens havien alertat de les reticències dels mestres i psicòlegs, tal i com has fet tu, i anàvem preparats a que ens poséssin pegues.

Tinc una cosina que també és de principis de febrer que es va saltar P2 sense ser diagnosticada de res. En fa 20 anys, d'això, i suposo que abans això era més laxe. Per temes logístics els seus pares van demanar permís per avançar-la un any i que entrés abans a l'escola. N'he parlat amb ella i mai es va sentir més petita ni li van costar especialment els continguts. Sempre ho va aprovar tot. Aquest cas tan proper també ens ha animat, sabent que cada criatura és un cas, evidentment.

Finalment, toques el tema de la meva filla. Hi ha una fundació de pares i mares de nens amb AACC des de la que també em van plantejar el tema de la nena, i també ho va fer un psicopedagog al que vam consultar. Quan jo els dic que la meva filla és més "normal" insisteixen i diuen que les nenes tenen els talents més ocults, i que les AACC no apareixen aïllades dins de la mateixa família. En qualsevol cas no, la meva filla no està diagnosticada de res ni li hem fet cap prova. Ella és molt feliç a l'escola i no té problemes, no veiem què ens aportaria fer-li cap test... vaja, que res ens fa pensar que tingui AACC. Crec que me n'adonaria.

Mil gràcies pel comentari!
jaruma
:: pantera
:: pantera
Entrades: 874
Membre des de: dt. set. 18, 2012 8:28 pm

Re: infants superdotats o altes capacitats

EntradaAutor: jaruma » dt. set. 11, 2018 9:11 am

A una escola on he treballat, la solució que van posar va ser avançar el nen en algunes matèries (en el seu cas era de P5 i passava a primer). Van proposar als pares que fes primer tal com li tocava, però que a les hores de llengua i matemàtiques (crec que eren aquestes matèries) aniria a segon. D'aquesta manera no s'avorriria a la classe de primer, però no tindria el problema de deixar els companys. I si l'any següent es decidia saltar un curs, ja coneixeria també els nens de segon. No sé, és una altra solució, en aquest cas per més endavant.
neuetes
:: dinosaure
Entrades: 5531
Membre des de: dj. oct. 09, 2008 5:54 pm

Re: infants superdotats o altes capacitats

EntradaAutor: neuetes » dt. set. 11, 2018 10:13 am

Me'n alegro molt, MarionCole, de la bona predisposició de l'EAP de l'escola!! Per experiència personal i de gent del meu voltant, et puc donar fe dels prejudicis i resistències que produeixen el fet de mencionar AACC, no només pels professionals sinò també pels pares dels companys de classe.
MarionCole
:: papallona
:: papallona
Entrades: 113
Membre des de: dg. feb. 09, 2014 10:37 pm

Re: infants superdotats o altes capacitats

EntradaAutor: MarionCole » dc. set. 12, 2018 11:01 am

Gràcies, Neuetes. Aquests prejudicis són el que em fa més por. Per això no vull etiquetar el meu fill, i si l'acceleració funciona potser no caldrà mai haver-li de fer cap altre test per validar les altes capacitats (amb 4 anys no es pot dir que ho sigui, per tant potser queda la cosa així). Hem utilitzat el sentit comú i hem pres una mesura que ja es pren en molts nens de finals d'any, que passen a un curs inferior. I a aquests nens de finals d'any no se'ls posa cap etiqueta. De fet, crec que hauria de ser una cosa més habitual.

Moltíssimes gràcies! Esperem que vagi bé!
Sunyer
:: puça
:: puça
Entrades: 31
Membre des de: dc. maig 23, 2018 8:44 pm

Re: infants superdotats o altes capacitats

EntradaAutor: Sunyer » dc. set. 12, 2018 1:52 pm

Molt interessant el que comenteu en aquest post. Però, no entenc perquè hi han reticències dels altres pares si un nen puja cursos. Són reticències dels pares del nens en curs, o dels pares on va el nen que puja de curs?

Només entenc reticències dels pares, si això comporta menys dedicació als seus fills, però segurament el que falten són centres específics per AACC. Al final el nivell d'una promoció el marca el global del grup. En aquest país es tendeix a igualar per abaix, quan cada nen és un món, i el rati alumne/professor hauria de baixar considerablement per donar una bona docència. Al final tinc la sensació que la majoria de nens tenen menys supervisió/docència unipersonal de la desitjable. Desitjo estar equivocat.
MarionCole
:: papallona
:: papallona
Entrades: 113
Membre des de: dg. feb. 09, 2014 10:37 pm

Re: infants superdotats o altes capacitats

EntradaAutor: MarionCole » dj. set. 13, 2018 12:03 pm

Sobre les reticències dels pares, doncs jo no et sé donar una resposta perquè per mi tot això és molt recent. Una amiga també me'n va alertar. Si el sistema escolar fos més flexible, si fos més habitual col·locar els nens en cursos segons les seves capacitats i no segons un calendari, tot això seria més normal. El meu fill no té res d'extraordinari, hi ha més nens de la classe del meu fill que serien perfectament capaços d'estar en una classe de P5, compartint interessos i jocs de nens més grans. Parlo sobretot pels nens nascuts als extrems de l'any (accelerar de curs o repetir). Potser l'educació infantil podria servir per ubicar els nens en el curs on es poden trobar millor. Parlo evidentment de saltar un curs, no dos (quan són tan petits les diferències són molt grans). No ho sé, no sóc pedagoga, parlo per parlar.

Un dels motius per accelerar-lo ara i no esperar és que no li hem de donar gaires explicacions, al nen. Li vam dir que allà llegiria, sumaria i parlarien dels planetes, i a ell li va agradar la idea. La nostra idea és no parlar-n'hi massa a no ser que algun dia sigui estrictament necessari, i estem segurs que cada cop serà més habitual veure nens accelerats de curs. En aquests moments és tan estrany que fins i tot em fa sentir incòmoda. El que més m'agradaria ara és acabar el primer trimestre, entrevistar-nos amb la mestra i que ens digui que és un nen integrat, feliç i amb unes capacitats adequades al curs que està fent. No veig el moment en què arribi el Nadal!

Sobre els centres exclusius per a nens amb altes capacitats, suposo que trobaríem defensors i detractors. En aquests moments és un tema que no m'atrau massa, quan justament el que vull defugir és l'etiqueta.

Torna a “General”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 1 visitant

Membre de l'AMIC Control OJD Nielsen Hosting i Dominis.cat a CAT1.NET

Recomanem: