Codi Colors: aprendre a tocar el piano amb diversitat funcional és possible

Tota l'actualitat a Socpetit i tots els vostres comentaris.
Avatar de l’usuari
Toni
:: dinosaure
Entrades: 6055
Membre des de: dc. abr. 23, 2003 12:23 pm
Ubicació: Bcn
Contacta:

Codi Colors: aprendre a tocar el piano amb diversitat funcional és possible

EntradaAutor: Toni » dj. març 23, 2023 9:16 am

Aprendre a tocar el piano ja és una possibilitat per als infants amb diversitat funcional. Una professora de l'Escola-Conservatori Municipal de Música d'Igualada (ECMMI), la Maria Mercè Corrons, ha desenvolupat un mètode d'ensenyament que permet a l'alumnat amb necessitats educatives especials llegir partitures i interpretar-les després en un instrument musical. Sota el nom de Codi Colors, aquesta metodologia combina l'ús dels colors i la simplificació del pentagrama com una manera de posar la música a l'abast de tothom. L'editorial Boileau ha publicat el 2022 un llibre on es recull tot el funcionament del mètode.

Codi Colors està pensat específicament per a l'alumnat amb trastorns per dèficit d'atenció amb hiperactivitat (TDAH), autisme, síndrome de Down o qualsevol altra diversitat funcional. La seva creadora, la Maria Mercè Corrons, va començar a desenvolupar el mètode a partir de la seva experiència a l'aula d'atenció a la diversitat funcional de l'ECMMI, on treballa des de fa 25 anys. "No és que jo hagués volgut inventar res, sinó que, senzillament, per la necessitat d'ensenyar diferent va sorgir això", explica aquesta docent.

Concretament, la metodologia es basa en tres pilars: primer, l'assignació de colors a les notes, les quals estan presents tant als instruments musicals —teclat, xilòfon, campanes, etc.— com a les partitures; segon, una simplificació del pentagrama, on s'eliminen els compassos i es fan més grans les modificacions de notes per a facilitar la seva lectura; i, en tercer lloc, l'ús de números per a assenyalar si la nota és més greu o més aguda. Aquest darrer factor és, segons Corrons, la principal innovació d'aquest mètode, ja que permet a l'alumnat poder tocar melodies en diverses octaves i no limitar-se a interpretar melodies simples amb només set notes.

El procés d'aprenentatge amb el mètode és molt senzill i es pot adaptar a qualsevol nivell de capacitat de l'alumnat. "La primera part és conèixer el codi, jugar amb colors, amb materials com campanes o xilòfons de colors, perquè puguin jugar a relacionar aquests codis amb aquests colors i, després, posar-se amb partitures senzilles", afirma Corrons.

La creadora de Codi Colors subratlla, a més, que la metodologia està pensada per aplanar el camí cap a l'aprenentatge musical a l'alumnat amb necessitats educatives especials, però que, en casos puntuals es pot donar el cas d'un o una estudiant que faci la transició cap a partitures convencionals simples. "Quan et ve algú de nou i veus com en pocs dies està tocant aquella partitura, la veritat és que és sorprenent", destaca Corrons.

Un mètode a l'abast de tothom

Quan el mètode ja estava més desenvolupat i s'havia testat amb diversos alumnes, Corrons va decidir reunir tot el material que havia creat —partitures, codis de colors, pentagrames simplificats, etc.— i va pensar que era el moment de compartir-ho perquè pogués arribar a encara més persones. Per aquest motiu, el juny de 2022, va publicar el llibre Codi Colors: La música a l'abast de tothom, editat per l'Editorial Boileau, on es recull un repertori de 57 partitures de cançons populars i d'autor escrites amb aquest mètode accessible. La publicació consta de dos llibres —un per a l'alumne i un altre per a la persona que faci l'acompanyament— on s'explica el mètode i es donen totes les eines necessàries per aplicar-ho.

Corrons assenyala que ha buscat que el procés d'ensenyament del mètode sigui molt senzill i que, d'aquesta manera, es pugui replicar a qualsevol escola o fins i tot a casa amb la família a través del llibre, el qual ja es pot comprar a diverses botigues especialitzades en música. De moment, aquesta docent de l'ECMMI ja ha presentat la seva metodologia al III Congrés de Pedagogia Musical de l'Associació de Conservatoris de Catalunya, així com a través de diversos tallers i presentacions a escoles i entitats, i espera que es pugui adoptar a cada cop més espais.

Font: Social.cat | AMIC

Imatge

Torna a “Actualitat a Socpetit”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 10 visitants

Membre de l'AMIC Control OJD Nielsen Hosting i Dominis.cat a CAT1.NET

Actualitat ::