parla castellà

ja no som tant petits!!
Avatar de l’usuari
rateta2013
:: peixet
:: peixet
Entrades: 298
Membre des de: dt. set. 17, 2013 12:05 pm

parla castellà

EntradaAutor: rateta2013 » dv. abr. 11, 2014 10:12 pm

El meu fill parla català tant amb mi com amb el seu pare, avis, etc. L'idioma de casa és aquest. La cosa és que a l'escola tots els companys parlen castellà i ell s'ha aficionat a aquest idioma. Amb nosaltres segueix parlant català però de vegades explica coses en castellà. Jo li contesto en català i acabem tenint una conversa bilingüe on cadascú parla una llengua. Però mb la gent cada cop parla més castellà, diu que li agrada més i que al germanet li parlarà en castellà (li parla a la panxa i tot en castellà).

He de dir que jo no tinc cap problema amb el castellà, però se'm fa estrany que el meu fill canviï d'idioma. I sobretot que li parli així al seu germà (bé, de moment a la panxa).

Prefereix comprar llibres en castellà, veure dibuixos dels canals en castellà, etc.

A algú li ha passat? Què hauria de fer, deixar-ho correr o insistir?
Eduard 2005
Arnau 2014
rateta23
:: puça
:: puça
Entrades: 24
Membre des de: dj. març 06, 2014 10:01 am

Re: parla castellà

EntradaAutor: rateta23 » dv. abr. 11, 2014 10:41 pm

Ets rateta com jo!! Jiji.
Quants anys te el teu fill?
Avatar de l’usuari
rateta2013
:: peixet
:: peixet
Entrades: 298
Membre des de: dt. set. 17, 2013 12:05 pm

Re: parla castellà

EntradaAutor: rateta2013 » dv. abr. 11, 2014 11:19 pm

En farà 9. Ja fa temps que ho fa, però des que va canviar de cole és més acusat.
Eduard 2005
Arnau 2014
Robin
:: puça
:: puça
Entrades: 49
Membre des de: ds. abr. 20, 2013 8:39 am

Re: parla castellà

EntradaAutor: Robin » ds. abr. 12, 2014 8:08 am

Hola,

Una amiga està com tu, el seu fill a totes hores castellà. El psico li diu que ho fa perquè no vol ser diferent al seu entorn i vol ser acceptat i no rebutjat.
Si et sóc sincera jo de petita feia el mateix i a casa no entenien res. Vivíem a sta. coloma i tothom parlava castellà a casa menys jo, el trobava exòtic i diferent.
Amb el temps vaig canviar, en entrar a la facultat vaig veure que hi havia molta gent que parlava català a casa i no em vaig sentir "rara". No li donis importància perquè no en té. Tu li parles en català que era el que feien mon pares i ell que et parli com vulgui.
Avatar de l’usuari
charito
:: girafa
:: girafa
Entrades: 2409
Membre des de: dv. jul. 03, 2009 10:11 pm

Re: parla castellà

EntradaAutor: charito » ds. abr. 12, 2014 9:14 am

El meu tambe ho fa en part pels amiguets del cole i en part pels dibuixos que veu, la veritat que es una mica surrealista pero suposo que es una fase i en qualsevol cas tampoc li dire que no parli castella o sigui que...
Susana82
:: papallona
:: papallona
Entrades: 128
Membre des de: ds. oct. 12, 2013 6:11 pm

Re: parla castellà

EntradaAutor: Susana82 » ds. abr. 12, 2014 11:34 am

Hola
Quan comencen anar a l'escola allà hi ha nens d diferents cultures i si es barrejen es normal q parlin tb en castellà, estab b que comencin a parlar en castellà ja q es una llengua q d grans es una assignatura q hauran d'aprendre.
soclamarga
:: pantera
:: pantera
Entrades: 843
Membre des de: dc. març 10, 2010 9:46 pm
Ubicació: Lleida

Re: parla castellà

EntradaAutor: soclamarga » ds. abr. 12, 2014 1:19 pm

Jo crec que sí que no passa res que parli castellà, i és bo que tinguin facilitat per parlar en els dos idiomes. PERÒ crec que els que tenim el català com a llengua pròpia i habitual hem de procurar fer entendre a la gent, i sobretot als nens/es, que el català també és una llengua molt important, i que es pot jugar en català. I que si els companys de classe parlen en castellà, ell els pot parlar en català igualment, perquè segur que l'entenen i el parlen. Si no, els catalans continuem canviant al castellà quan ens trobem un castellanoparlant, i els castellans continuen esperant que siguem nosaltres els que canviem d'idioma "per educació"... Bé, no és que vulgui generar debat sobre això i és evident que no passa amb tothom ni molt menys, per sort, però penso que si no fem entendre als més petits que el català és imporant, continuarem amb aquesta dinàmica d' "estudis en català, oci en castellà"...

També és veritat que hi ha molta més oferta de sèries i dibuixos en castellà que no pas en català, i és normal que quan jugui "imiti" frases dels dibuixos, i per això l'utilitzi més. El meu nen amb 3 anys i mig també ho fa de vegades, i sí que ho fa més des que està a l'escola, però intentem que torni a canviar al català.

No li donaria massa importància perquè no se't "reboti" i encara ho faci més. Però sí que li aniria explicant això, que com a mínim amb vosaltres hauria de parlar en català que és la vostra llengua.
Avatar de l’usuari
Anna Maria
:: girafa
:: girafa
Entrades: 2123
Membre des de: dv. ago. 03, 2012 5:26 am
Ubicació: Lleida

Re: parla castellà

EntradaAutor: Anna Maria » ds. abr. 12, 2014 6:39 pm

Hola!
Doncs aquest fet m'ha recordat quan jo era petita. Jo sóc catalana i els meus pares també, però la meva iaia era murciana (encara que de petita va venir aquí i parlava i defensava el català amb ungles i dents). Doncs durant bastants anys amb la meva mare teníem converses bilingües, ara en català i ara en castellà. Però no dèiem: "Va, ara parlem en català. Bueno, ahora hablaremos un rato en castellano" sinó que sorgia de forma natural. Amb la mateixa naturalitat, ho vam deixar de fer, sense explicacions sobre quin idioma és més important de parlar, etc. Jo li seguiria parlant en català, amb normalitat.
El tema del català i el castellà és complicat, perquè s'hi barregen emocions, temes polítics, etc. Avui en dia, als meus 35 anys, estic orgullosa de ser catalana, parlo en català amb regularitat i en castellà quan és necessari, sense problemes.
Una abraçada,
Anna Maria
Imatge
Aquí tens l'enllaç al grup de lectura de l'SP. T'apuntes?
rundi
:: gosset
:: gosset
Entrades: 460
Membre des de: dc. ago. 19, 2009 10:04 am

Re: parla castellà

EntradaAutor: rundi » ds. abr. 12, 2014 9:56 pm

La meva filla i jo tenim una relació bilingüe. Ella parla en castellà i jo català. Sempre. Vivim fora de Catalunya i la tia el sap parlar perfectament, però no li dóna la gana. I després es posa a cantar les cançons del Mic amb un català perfecte.
No sé si algun dia aconseguiré que em parli en català (m'encantaria!!) però jo ho faré sempre. Per mi és molt important que conegui la meva llengua i la consideri com a pròpia.
En fi, he desviat una mica el tema, però sí que et vull dir que no li donis importància perquè si se n'adonen que fan la punyeta encara ho fan més...
Avatar de l’usuari
rateta2013
:: peixet
:: peixet
Entrades: 298
Membre des de: dt. set. 17, 2013 12:05 pm

Re: parla castellà

EntradaAutor: rateta2013 » dg. abr. 13, 2014 2:28 pm

Hola noies, m'alegro que m'entengueu!
Jo no tinc problemes amb el castellà, vull dir que no li tinc mania ni res d'això, però que després de generacions i generacions, el meu bitxu canviï d'idioma, em sorpren.

Doncs res, tindrem una llar bilingüe, què hi farem!
Eduard 2005
Arnau 2014
Na Ginesta
Entrades: 2
Membre des de: dt. maig 21, 2019 10:27 pm

Re: parla castellà

EntradaAutor: Na Ginesta » dl. jul. 22, 2019 4:47 pm

Bon dia.
Sé que ha passat temps però en veient les respostes de gent amb bona intenció però que no sap de sociolingüística t'he de dir que això que fa la teva filla és molt greu, és un símptoma de substitució lingüística. La teva filla s'ha adonat que el català a Catalunya és inútil perquè l'única llengua útil i de prestigi és el castellà, de fet, gràcies a que el castellà és una llengua imposada (veritat històrica i lingüística independent del fet que t'agradi més o menys el castellà) pots viure només en castellà a Catalunya i no només en català, els catalanoparlants som ja minoria al nostre territori (31%), i el que fa ta filla es un dels símptomes de la pèrdua de la llengua - trencament de transmissió generacional -.

El que fa la teva fill és el mateix que fan nens àrabs o xinesos que viuen a Catalunya de petit i ja parlen castellà amb son pares (veuen quina és la llengua "guay" i dominant). T'imagines que a Andalusia un nen no li parli castellà a els seus pares castellanoparlants? No.

El més increïble de tot és que la mateixa llengua que fa 40 anys ens imposaven - conec a unes senyores grans que els feien eixugar el cul amb pàgines de llibres en català - ara sigui una llengua que els catalanoparlants ens "estimem" tant que consentim que el català es perdi. Em sembla increïble.
Avatar de l’usuari
Anna Maria
:: girafa
:: girafa
Entrades: 2123
Membre des de: dv. ago. 03, 2012 5:26 am
Ubicació: Lleida

Re: parla castellà

EntradaAutor: Anna Maria » ds. jul. 27, 2019 11:02 pm

Na Ginesta ha escrit:Bon dia.
Sé que ha passat temps però en veient les respostes de gent amb bona intenció però que no sap de sociolingüística t'he de dir que això que fa la teva filla és molt greu, és un símptoma de substitució lingüística. La teva filla s'ha adonat que el català a Catalunya és inútil perquè l'única llengua útil i de prestigi és el castellà, de fet, gràcies a que el castellà és una llengua imposada (veritat històrica i lingüística independent del fet que t'agradi més o menys el castellà) pots viure només en castellà a Catalunya i no només en català, els catalanoparlants som ja minoria al nostre territori (31%), i el que fa ta filla es un dels símptomes de la pèrdua de la llengua - trencament de transmissió generacional -.

El que fa la teva fill és el mateix que fan nens àrabs o xinesos que viuen a Catalunya de petit i ja parlen castellà amb son pares (veuen quina és la llengua "guay" i dominant). T'imagines que a Andalusia un nen no li parli castellà a els seus pares castellanoparlants? No.

El més increïble de tot és que la mateixa llengua que fa 40 anys ens imposaven - conec a unes senyores grans que els feien eixugar el cul amb pàgines de llibres en català - ara sigui una llengua que els catalanoparlants ens "estimem" tant que consentim que el català es perdi. Em sembla increïble.


Bones guapa!
Estava revisant els teus missatges, i veig que en tens un que diu que tindràs una criatura al setembre, oi?
Doncs a veure, jo entenc el que dius, i és cert, si no parlem el català es pot perdre. Però ningú va aconsellar a aquesta companya que no li parlés en català, sinó que visqués de forma natural el fet que el seu fill volgués parlar en castellà. Per què? doncs perquè com més ens prohibeixen, més ganes en tenim, i començar a dir-li a un fill o filla que parli en tal o qual idioma pot ser contraproduent. Més aviat, si es vol, es pot dir com a opinió, tipus: "que et sembla que com que a la mare li agrada parlar en català, tu parles català amb mi?".
Això és com si al teu fill o filla resulta que li agrada el Madrid, quan tots sou del Barça. Tu creus que prohibint-li, deixarà d'agradar-li? O com les xuxes, que es poden limitar (i de fet jo ho faig tot el que puc perquè no m'agrada gens que en mengi), però prohibir-les del tot, creu-me, tampoc serveix de res.
Abraçades,
Anna Maria
Imatge
Aquí tens l'enllaç al grup de lectura de l'SP. T'apuntes?

Torna a “General”

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 4 visitants

Membre de l'AMIC Control OJD Nielsen Hosting i Dominis.cat a CAT1.NET

Actualitat ::